23948sdkhjf

Posten tar en Vito eller tre

Postens nye el-varebil var etterlengtet. Nå skal begge to ut på veiene i Oslo og Trondheim.

Pressemeldingen er blodfersk:

Bilmodellen Mercedes eVito har et varerom på mellom seks og åtte kubikkmeter - en mellomklasse som Posten bruker mye og som lenge har vært etterspurt. Den har akkurat kommet til Norge og er allerede satt inn i Postens tjeneste.

En er på vei til Trondheim og en annen er levert til Vollebekk distribusjon i Oslo og brukes til depotkjøring, postdistribusjon og som assistansebil.

– Bilen har et stort, oversiktlig ryggekamera og varselsensorer både foran og bak. Også sitter jeg høyt og har bedre oversikt i trafikken enn i en mindre bil. Det er en god følelse å kjøre el-bil i Oslo sentrum, og nå bruker jeg bare tre minutter på en strekning som jeg med dieselbilen brukte 25 minutter på. Endelig kan jeg bruke kollektivfeltet, sier nestleder Geir Bjerke ved Vollebekk distribusjon.

Bytter ut fossilt

Posten har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. I dag har Posten 265 biler på størrelse med Mercedes eVito. De brukes i distribusjon kombinert med pakkelevering og kjøring av post til Post i Butikk.

Foreløpig har Posten kjøpt inn to Mercedes eVito som erstatning for biler med fossilt drivstoff.

- Det er viktig for oss å prøve ut nye modeller fortløpende for å sikre at bilene tilfredsstiller våre krav til miljø, sikkerhet og økonomi. De siste årene har det kommet en rekke nye elektriske varebiler og vi ser frem til den videre utviklingen av disse kjøretøyene, sier kjøretøyansvarlig Trond Nilsen i Posten.

Mercedesen eVito har normalt en rekkevidde på 150 kilometer etter den nye WLTP-beregningen.

KLIKK for alle artikler i Smartlogistikk og systemer.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078