23948sdkhjf

13 milliarder til videre utbygging

Byvekstavtale signert i Bergen betyr 13 milliarder kroner til sykkelveier, Bybanen, innfartsparkering og miljøvennlig teknologi.

Den nye byvekstavtalen for Bergen og fire nabokommuner sikrer 13,1 milliarder kroner fra staten til videre utbygging av kollektivtrafikk, Bybanen, gang- og sykkelveger, innfartsparkering og miljøvennlig teknologi. Pengene går til Bergen, Alver, Øygarden, Askøy og Bjørnafjorden kommuner i perioden fram til 2029.

Byvekstavtalen skal bidra til å redusere klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy og til mer effektiv arealbruk og god byutvikling, opplyser Vestland fylkeskommune på sine sider. Fylkesordførar Jon Askeland og samferdselsminister Knut Arild Hareide med den signerte avtalen om byvekst i bergensområdet.

3,6 milliarder kroner til Bybanen
De statlige midlene i byvekstavtalen, på 13,1 milliarder kroner, går blant annet til tiltak for kollektiv, sykkel og gåing og til økte belønningsmidler. Dette utgjør ca 8 milliarder kroner. Ca 3,6 milliarder kroner går til statlig 50/50-bidrag til Bybanen til Fyllingsdalen.

Reduserte billettpriser
Den nye byvekstavtalen følger opp bompengeavtalen fra 2019 fra staten si side. Dette betyr at det statlege bidraget til Bybanen til Fyllingsdalen blir økt fra 50 til 66 prosent.

Reduserer bompenger
Denne økningen på, 1,1 milliardar kroner, er øremerket tiltak for å redusere bompengene og bedre kollektivtilbudet. Staten gir også tilskudd på 500 millioner kroner til reduserte billettpriser i kollektivtrafikken.

Opphav og kilder: AnleggsMagasinet

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078