Maktskifte på stort samferdselsprosjekt: Nye Veier får Ringeriksbanen og ny E16
Valget er en del av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2022–2033, som vil bli presentert i sin helhet senere i vår, skriver Aftenposten.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier til avisen at all tvil rundt prosjektet nå forsvinner, og at byggestart sannsynligvis blir i 2024 eller 2025. Men byggherre blir altså ikke Bane NOR, men Nye Veier.
– Ideen dukket opp tidlig i desember, under innspurten av arbeidet med NTP. Siden har vi bare blitt tryggere på at ideen er god. Noen forutsetninger må på plass, men dette er det vi går for, sier Hareide til Aftenposten.
Største fellesprosjektet for veg og jernbane i Norge:
• 40 km dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss
• Ca. 23 km jernbanetunnel fra Sandvika (ved Jong) til Sundvollen og ca. 3 km tunnel
vest for Sundvollen
• Etablering av jernbanestasjon ved Sundvollen
• 15 km firefelts veg mellom Høgkastet ved Sundvollen og
Hønefoss
• Flere lange bruer
• Kostnad + 26 mrd.
• Ambisjon: Byggestart i 2019 og ferdigstillelse i 2024
Ikke mistillit
Venstre-leder Guri Melby sier til avisen at dette ikke er mistillit mot Bane NOR, men at målet er å bygge raskere og mer effektivt. Statsminister Erna Solberg understreker også at dette vil gjøre både Nye Veier og Bane NOR bedre.
Opphav og kilder: Aftenposten / Bane NOR