23948sdkhjf

Maler skip og bygger betongflåte samtidig: Godt samarbeid i tørrdokken

I tørrdokken til Ulstein Verft jobbes det nå både med å ferdigstille et stort cruiseskip, mens resten av dokken benyttes av Ulstein Betong Marine som bygger en fortøynings-/serviceflåte for fartøy som skal brukes i Oslofjord-området.

Inne i dokkhallen til Ulstein Verft holder ekspedisjonscruiseskipet National Geographic Resolution på å bli malt utvendig. Selv om byggnummer 316 trenger all plassen inne i dokkhallen og også noe av plassen i tørrdokken utenfor, er der fremdeles plass til mer aktivitet. Den totale dokklengden, under tak og utendørs, er på hele 225 meter, mens skipet har en totallengde på drøye 124 meter. Ulstein Betong Marine, som produserer flytende betongkonstruksjoner, utnytter nå det ledige arealet utendørs til å bygge en fortøyingsflåte for små arbeidsbåter, opplyser Ulstein Group.

Jobber på avgrenset tid

Normalt produserer Ulstein Betong Marine flytende betongkonstruksjoner ved sitt anlegg i Haddal der selskapet har egne tørrdokker til dette formålet.

– Vi fekk ein spurnad frå vår gode samarbeidspartnar Marina Solutions AS om å lage ein fortøyingsflåte på 20 gongar 30 meter med ei vekt tett på 1.165 tonn. Ordreboka vår var full og vi såg etter andre løysingar for å få fortøyingsflåten produsert. Ein telefonsamtale til Ulstein Verft vart løysinga, forteller Asbjørn Tronstad, daglig leder i Ulstein Betong Marine.

Ulstein Betong Marine arbeider på avgrenset tid i dokken til Ulstein Verft. De er helt nødt til å ferdigstille flåten innen National Geographic Resolution skal dokkes ut, noe som skal skje kort tid etter at malingsarbeidet er avsluttet

– Vi er i rute og ser fram til å sjå flåten vår kome på vatnet samtidig med utdokkinga av ekspedisjonscruiseskipet. Det skal bli spektakulært å sjå, kommenterer Tronstad.

Servicesjef Jan Peder Hoggen ved Ulstein Verft setter pris på at lokale aktører i ulike industrier kan hjelpe hverandre.

– Vi hadde ledig kapasitet i ytre dokk og Ulstein Betong Marine hadde eit behov. Det er eit godt utgangspunkt for eit samarbeid. Sidan flåten skal sjøsettast samtidig som byggnummer 316, vil det ikkje påverke framdrifta for oss. I dette samarbeidet er det berre oppsider for begge partar, forteller han.

Opphav og kilder: Ulstein Group

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078