23948sdkhjf

- Jeg kjører slett ikke døgnet rundt

Mange kjører overlast og sover lite, men det er ikke tilfelle denne gangen, fortviler Kristian Møtteberg.

- Det er jeg som kjørte bilen som nylig ble stanset med overlast og omtalt i media. Det er riktig at jeg ble tatt med et tonn overlast. Men at jeg kjørte «døgnet rundt» blir direkte feil. Vi var nemlig to mann på bilen. Dette burde vegvesenet forstått. De så jo sidemannen under kontrollen. Det forteller en oppgitt Kristian Møtteberg til tungt.no.

- Å kjøre tur-retur Bergen alene nesten uten stopp, ville vært totalt uforsvarlig. Det ville jeg aldri gjort, fortsetter han og legger frem sin versjon:

Vi ble stoppet med overlast og møtte Eidfjord Bilberging som tok vare på noen av pallene mens vi fortsatte til Bergen. Deretter byttet vi sjåfør og reiste tilbake. Jeg sov i bilen mens andresjåføren kjørte. Varene hentet vi 02.15 hos Eidfjord Bilberging og ikke klokken seks som omtalt. Disse varene kjørte vi heller ikke tilbake til Bergen, men tok med oss på returen østover. Jeg har dem faktisk på bilen nå, forteller Møtteberg.

- Du kjenner jo bransjen. Er det også feil å hevde at mange kjører med overlast og sover alt for lite?

- Det er nok riktig at mange kjører med overlast og det er flere som kjører alt for lenge også. Jeg er faktisk blant dem som mener at vi burde hatt fartskriver i disse bilene, selv om det ikke alltid er populært å mene. Det er mye å ta tak i når det gjelder transportbransjen. Prisene er for dårlige og det provoserer frem lovbruddhos enkelte, men det er altså ikke tilfelle her avslutter Møtteberg.

Vegvesenet svarer:

- Vi føler ikke behov for å kommentere denne enkeltsaken ytterligere, men på generelt grunnlag kan vi si at det ikke er sovehytte på disse bilene og hvile i passasjersetet er ikke godt nok. Man blir ikke tilstrekkelig uthvilt da, forteller Sjur Nesbø ved Statens vegvesen i en avsluttende kommentar.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094