23948sdkhjf

Kontrollert seks ganger på et halvår

Den nye tungtrekkeren til Busengdal Transport måtte vises fire ganger før Statens vegvesen ville registrere den. De fant stadig nye mangler. Etter bare to måneders drift ble den i tillegg innkalt til etterkontroll.

Det er en rimelig oppgitt sjåfør som ringer oss noen dager før han skal vise bilen for sjette gang på Ålesund trafikkstasjon. Tungtrekkeren var ny like før jul i fjor.

- Dette grenser til personforfølgelse, mener Petter Hellevik som de siste 16 årene har kjørt tungtrekker for Busengdal Transport.

- Hadde de endatil kontrollert noe som hadde med trafikksikkerheten å gjøre, men i løpet av disse seks kontrollene har de ikke sjekket verken bremser eller innfesting på den femte akslingen som er ettermontert. Det eneste det handler om er lys.

Manglene

Tungt.no har fått tilgang på den foreløpig siste mangellappen Petter har fått.

Der står det at kjennemerkene har feil vinkel, at ettermonterte markeringslys på gummiarm foran på hjørnene må dokumenteres, at bilen har for mange baklys, at fire fjernlys i kufangeren som fungerer som blitslamper må fjernes, og at bilen har for stor samlet lysstyrke.

Les også: XXL nummer 150 i Norge

For mye

- Jeg har hatt denne løsningen på alle bilene jeg har kjørt de siste 16 årene. Samtidig går identiske biler som kjøres av kolleger av meg, rett igjennom både registrering og kontroller andre steder i landet, med akkurat samme utstyr, hevder Petter.

Originalmonterte bremselys og blinklys på et påbygg FJ Lastvagnar var noe av problemet ved nyregistreringen. Samme påbygg som man finner på svært mange norske lastebiler.

Nå etterlyser Petter likhet for loven.

Ettermontering

- De aller fleste ettermonterer lys når bilen er registrert, blant annet fordi leverandørene ikke tar seg tid til å dokumentere ekstra lys i forkant. Skal Statens vegvesen innkalle alle som utruster bilen med ekstra lys, får de nok å gjøre, mener Hellevik.

Han tilbyr seg likevel å fjerne sine ekstra lys, dersom andre også må gjøre det, men han finner seg ikke i å bli plukket ut for særbehandling og ekstra oppfølging, slik han opplever er tilfellet med den nye bilen.

Baklys

- Ved den tredje kontrollen før registrering, fant de ut at baklysene ikke kunne lyse både på bilen og på den femte avtakbare akslingen samtidig. Volvo tilbød seg å koble dem slik at baklysene automatisk slukket når jeg kobler på femte aksel, men det var ikke godt nok.

I lovverket står det nemlig at alle lys som er på bilen skal fungere. Eneste løsning var blending av baklysene på bilen når jeg har på femte aksel, på en bil som i 99 prosent av tiden går med henger. Det er knapt noen som ser baklysene på bilen uansett, sukker Hellevik oppgitt.

Han har hatt slike baklys på bilene sine siden 1999 og har aldri møtt på problemer før.

Blitzkrig

Petter Hellevik har brukt bilen sin en stund nå. I arbeid over hele landet med tunge og brede lass. Ofte har han hatt følgebiler med seg fra Statens vegvesen.

- De gir meg skryt for god varsling, sier han.

Det til tross for at han har tatt ut den originale innsatsen i fire fjernlys og satt inn blitzere istedet. For ham handler det om utseende. For Statens vegvesen er det et regelbrudd.

- Det er ingen problem for meg å fjerne alle blitzere i front, bak og på tak, for så å sette en roterende lampe midt oppe på taket, for det er det som er minstekravet. Men jeg trodde kanskje det var litt viktigere med god merking på en slik bil enn på traktorer og annen redskap langs veien, sukker han oppgitt.

Personlig

Tungt.no har vært i kontakt med flere brukere av Ålesund trafikkstasjon i denne saken og flere av dem hevder at det kommer an på hvilken kontrollør man møter i hallen, om en nyregistrering går problemfritt eller ikke.

- Det er himmel eller helvete, avhengig av hvem som er i hallen den dagen, er gjennomgangstonen.

Anmeldelse

Petter Hellevik fikk ved siste kontroll beskjed om at en eventuell ny kontroll med for mye lys, kunne resultere i avskilting og anmeldelse. - Da blir bilen stående lenge, slår han fast. Dette har blitt en prinsippsak for sunnmøringen. At bare han skal forfølges, mens «alle andre» på Møre kjører med snabellys på hjørnene foran, aksepterer han ikke.

- De lysene er der for en grunn. Vi trenger dem her på smale og svingete veier. Så enkelt er det, mener han.

Påbygger

Kontorsjef Sverre Bigseth har ansvaret for det som skjer i kontrollhallen i Ålesund. Han vil ikke gå inn i denne konkrete saken, men forklarer blant annet at det ikke er vanlig å kjøre bremseprøver ved førstegangsregistrering, slik Hellevik etterlyser.

Alle slike tekniske krav er dokumentert fra fabrikk.

- Problemer kan derimot oppstå når påbyggere ikke er oppdatert på hva som er tillatt og ikke, for eksempel med lys. Da kan det fort bli en del ganger frem og tilbake, sier Bigseth.

Ettermontert

Den aktuelle bilen har ettermontert to aksler, hos to forskjellige påbyggere, etter at den forlot Volvofabrikken, så at fabrikken skal kunne dokumentere dem, slik Bigseth hevder, finner Hellevik noe merkelig.

- FJ Lastvagner er vel en forholdsvis seriøs påbygger etter mitt skjønn, som bygger hundrevis av biler til hele Europa. Det holder ikke å si at de ikke er oppdatert på hva som er tillatt og ikke. De store påbyggerne er vel kjent med EU sine regler, men de er tydeligvis ikke kjent med praksisen på EU-reglene hos Ålesund trafikkstasjon i Norge, fastslår han.

Prosedyre

Det er ifølge Bigseth heller ikke uvanlig med etterkontroll kort tid etter en nyregistrering, dersom man observerer biler ute på veien som det er gjort åpenbare endringer på i ettertid.

- Ser vi en bil med mangler, blir de innkalt. Det er innenfor vanlig prosedyre. Mangler som vi lett kan observere kan for eksempel være skjerming av hjul, støy eller lysutrustning som er i strid med forskrift, forklarer han.

- Skal de kalle inn 90 prosent av alle lastebilene i landet for å sjekke om de har satt på et ekstralys nå da, undrer Hellevik.

Trend

Bigseth ser det annerledes.

- Jeg tror heller det handler om å holde ting i orden. Da blir man heller ikke innkalt.

Det har blitt en trend at man monterer mye utstyr på bilene like etter at de er registrert. Utstyr man er fullstendig klar over ikke er tillatt. Det skal åpenbare tekniske feil til før man blir innkalt til en etterkontroll, fastslår Bigseth.

Åpenbare feil

At det er personavhengig om en nyregistrering går bra eller dårlig, vil han ikke være med på. - Registreringskontrollene har en totrinns kontrollbehandling og vi tar bilder underveis, nettopp for å ha dokumentasjon dersom kunder i etterkant hevder at diverse utstyr var på bilen ved registrering. Der er det ingen forskjellsbehandling, fastslår sjefen for nyregistreringer i Ålesund, Sverre Bigseth.

Anmeldelse

Tungt.no har også vært i kontakt med vedkommende som viste denne aktuelle bilen på siste kontroll og budskapet fra kontrolløren fra Statens vegvesen var ikke til å misforstå.

Denne bilen kom til å bli fulgt opp og fulgt med ute på veien. Det ble også gitt en klar advarsel om at det kan ende med avskiltning og anmeldelse dersom de aktuelle lysene nok en gang blir montert på tungtrekkeren til Busengdal Transport.

Bagateller viktigst

- Jeg er ihvertfall glad for at jeg vet at bilen har bremser som fungerer, for jeg syns fortsatt at det er for dårlig at slikt som har med sikkerhet å gjøre ikke blir mer kontrollert. Tekniske kontroller i dag handler mest om bagateller som ikke har noe med sikkerhet å gjøre, avslutter Petter Hellevik.

Siste ord er nok ikke sagt i denne saken enda.

Les også: "Petterbilen"

Les også: Volvo XXL nr 100 til Busengdal Transport

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079