23948sdkhjf

Seks av åtte var for tunge i forrige kontroll

Kontrollører fra flere plasser i landet roper varsko etter at stadig flere varebiler tas med overlast.

Statens vegvesen ved Voss Trafikkstasjon hadde forleden kontroll på E-16 Kvåle. Der vinket de inn store varebiler med skap og lift som kom fra Bergen.

- Vi er kjent med at disse bilene som har totalvekt på maks 3500 kilo svært ofte er overlastet. De store varebilene har fint plass til 8 europaller eller 19 m3 gods, men nyttelasten er det som kjent så som så med. Det er gjerne bare lov å laste 400-500 kilo, forteller Dag Rykkje ved Voss Trafikkstasjon til tungt.no.

Seks av åtte for tunge

Kontrollen viste at 6 av de 8 kontrollerte hadde overlast. Overlasten varierte fra 200 kilo og opp til 1200 kilo. Fem av de kontrollerte måtte laste av på plassen. Det er ingen gebyr for overlast på varebiler, men de blir anmeldte om overlasten er mer enn 30% av tillatt totalvekt.

Slipper unna kjøre- og hviletid og løyve

På veiene rundt svenskegrensen ses de ofte med alkove og en østeuropeisk sjåfør. Disse bilene blir ofte brukt som lastebil, men slipper både fartskriver og løyve. I tillegg kan de kjøres på førerkort klasse B.

Økende problem flere plasser

Vegvesenet på Jessheim har tidligere uttalt at slike transporter konkurrerer med lastebilnæringen og er med på å ødelegge for den seriøse transporten. De stopper stadig oftere denne typen transporter.

Les også: Uten bremser, uten skriver, uten løyve, for tung med gods for Bring og Ringnes.

Det samme gjør de ved Svinesund. En kjapp telefon til Øyvind Grotterød ved Statens vegvesen på Svinesund bekrefter dette. - Ja, vi tar mange i løpet av en uke, forteller Grotterød. Ofte ser vi at det ikke er samsvar med vekt i forhold til hva som fortolles inn også. Vi har et godt samarbeid med tollen som ligger vegg i vegg med våre kontorer, men det er klart at denne utviklingen er uheldig, sier han.

Møtes senere og laster om igjen

Ved flere tilfeller har vegvesenets folk også opplevd at det kommer en ny bil og overtar godset til bilen som er for tung og at de to bilene senere møtes og på nytt laster over til bilen som ble stanset i utgangspunktet. I disse tilfellene er det ingen "pardon", sier Grotterød. Da anmodes det om førerkortbeslag i tillegg til anmeldelse, avslutter han mens han igjen proklamerer at problemet er økende.

Tre dyktige kontrollører fra ulike plasser i landet sier altså samme sak - varebiler med overlast er et voksende problem!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078