23948sdkhjf

Legendariske Volvo FH fyller 25 år. Her er noen av våre minner.

Sommeren 1993 rullet plutselig røde romskip rundt på veiene.

Det var noe som skjedde sommeren 1993. Over Svinesund rullet en rekke røde romskip og tapetserte veiene. Over natten ble på en måte «alle» de andre lastebilmerkene litt gamle.

Volvos røde reklameplakater. Det pleide vi å kalle modellen internt i redaksjonen. Og Volvo selv var også spente på hvordan det futuriske designet ville bli tatt i mot (Det er da vi skjønner at det er 25 år siden). Enkelte eiere var rimelig skeptiske. Derfor gikk den trauste, utgående, F-serien fortsatt i produksjon parallelt en periode. De to siste utgavene i Norge av denne arten gikk forøvrig til Bergen brannvesen, men det får bli en annen historie.

Det kan skrives en bok om FH. Det skal vi ikke gjøre. Denne artikkelen er mer ment som en kort mimrereise der vi trekker frem enkelte av redaksjonens historier rundt FH. For brorparten av redaksjonen er det en spesiell modell. FH ble nemlig lansert omtrent samtidig som både undertegnede samt kollegaene Frode Tellevik og Bjørn Magnussen begynte i bladet vi den gang kalte SjåførMagasinet. Vi har dermed vokst opp med modellen som det tok ni år og 7 milliarder svenske 1993-kroner å utvikle.

Full klaff tidsmessig

Tidsmessig klaffet introduksjonen bedre enn Volvo kunne håpet. Det var slutten av nedgangstidene og Volvo kunne dermed presentere et helt nytt konsept samtidig som næringslivet fikk et oppsving og trengte transport. D12-motorens dieseløkonomi talte heller ikke mot modellen og ble naturligvis brukt for alt det var verdt. Så var det også et av konsernets største motor-prosjekter siden 50-tallet. I følge Volvo var mer enn 1500 sjåfører involvert i tester for å få førerhuset optimalisert sett fra sjåførens side. De fleste - også vi - var imponerte.

Sties tok Norgesrekord

Volvo FH utgjorde et paradigmeskifte. Det var nemlig - såvidt vi husker - med denne modellen at pc og internett kom inn i hytta slik at sjåføren faktisk kunne ha kontakt med kjørekontoret. Nå er det i sannhetens navn ikke Volvos fortjeneste. Det klaffet nok mest med tidens parallelle utvikling på data og bedre mobilnett.

Men iallefall - Sties tok Norgesrekord i FH med 85 bestilte eksemplarer der alle hadde datakommunikasjon ett år eller slik etter lanseringen. Førstemann med nytt FH-sett i denne bestillingen var den legendariske Sties-sjåføren Jan Ferner som allerede hadde slitt asfalt for Sties i 30 år. Ferner var nesten 60 år og skulle trykke på pc for første gang. Men Ferner var fornøyd han, med både FH og dette pc-greiene. Det var ikke så enkelt. Mange sjåfører gruet seg for dette med data.

Det som derimot var Volvos fortjenste og innført med FH, var at det i mange av avtalene inngikk sjåføropplæring, påbygg og vedlikehold. Mens man tidligere "kun" hadde levert lastebiler, var 80- og 90-årene begynnelsen på blårussens totale rammeavtaler - og de for enkelte forhatte sjåføropplæringene. (Ingen skal vel lære meg å kjøre bil?)

Kunne føne håret gjennom sigarettenneren

Sommeren 93 gikk etterhvert over i vinteren 94. Det var OL på Lillehammer og Volvo var sponsor. FH fikk god oppmerksomhet. Men det var også kaldt. Og enda kaldere i en FH. Hyttene var nemlig så dårlig isolerte at sjåfører ble syke i norsk vinterkulde. - Vi kan føne håret gjennom sigarettenneren, fortalte en Øverlandsjåfør til kollega Frode Tellevik. Var det kaldere enn 10 blå ute, var det ubehagelig å overnatte. Mellom madrassen og verktøyskapene på sidene lå det bare en sponplate. Volvofabrikken mente det ikke var nødvendig med isolasjon i veggene. Sjåfører over det ganske land begynte å etterisolere selv. Noen la rør fra kupevarmeren opp til forkanten av køya. Fra 1996 kunne man spesialbestille isolerte hytter, noe som ble standard for norske biler fra 1997.

Da var også underkjøringsbeskyttelse og airbags forlengst på plass. Volvo var forøvrig først ute med airbags i lastebil.

Globetrotter XL

Da FH ble introdusert, var det flere som kritiserte plassen i det nye førerhuset. Det kunne fikses etterhvert. Volvo hadde jo allerede erfaringer med Globetrotter som først ble introdusert i 1979 - samme år som walkman og rullekøyter så dagens lys. FH kom med Globetrotter XL i mars 1996. Her var også motorkassa senket slik at man ikke lenger trengte å ha vært med i turngruppa som liten for å komme bak i køya. Hytte-moten hos Volvo var forøvrig å ha så skrå vinkel på frontruta som mulig for å skape mindre luftmotstand og dermed spare diesel. Dengang gikk altså trenden fra firkantete til myke, rundere linjer. Tiden har gått og pendelen snudd.

Mellom 1993 og 2008 sto FH foran tre kirurgiske inngrep, også kalt ansiktsløftning. I 2012 kom FH i helt ny drakt, slik vi kjenner den i dag. Nå er det markante linjer som er i tiden. Maskulint skal det være, må vite. Fordelen er muligheten til bedre plassutnyttelse i hytta. Det innvendige volumet er økt med tusen liter og har 300 liter mer oppbevaringsrom.

Spionbilder, I-shift, dynamic steering og alt det andre

For TransportMagasinets del er det spesielt to ting i vårt forhold til FH som må nevnes. Vi var først i verden med å avsløre spionbilder våren 1993. Volvoledelsen har etter sigende fortsatt ikke helt gitt opp med å finne lekkasjen. Dernest kommer vi ikke forbi problemet Volvo hadde med V-stagene noen år etter milleniumsskiftet da FH versjon to ble lansert. Det er trolig vår største enkeltsak gjennom tidene. Det viste seg at lettvektsrammer egentlig beregnet for toakslede biler i Europa hadde skylden.

Og før vi skriver oss rent bort, må vi huske å nevne I-shift som har gearet seg både opp og ned fra 2001. - Nå selger jeg venstrebenet, uttalte kollega Frode da han kjørte den automatiserte kassa for første gang. Og da har vi ikke nevnt dual cluch, uavhengig forhjulsoppheng, tannstangstyring, dynamic steering og alle de andre duppedittene som FH har vokst på seg i løpet av årene. Evolusjonen er en Darwin verdig.

Konsernets ryggrad

La oss til slutt spole 20 år tilbake og presse inn en liten funfact til: I 1998 hadde Volvo solgt 100.000 eksemplarer av FH. Det tok fire år. Til sammenlikning tok det 10 år å selge like mange av den gamle F-serien.

Nå har FH vokst seg gjennom 25 år og nærmer seg én million solgte enheter. Modellen er selve ryggraden i konsernet og står for 65% av totalsalget.

Volvo betyr som kjent «Jeg ruller».

Man kan si hva man vil, men en ting er sikkert: FH ruler!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.096