23948sdkhjf

Skremmende virkelighet

En rapport om tunnelene som ble brukt i kinosuksessen «Tunnelen» vil neppe berolige trafikantene. Tilsynet vise en rekke sikkerhetsmangler.

Brannsjef John Jatgeir Vinsrygg i Stryn forteller til Aftenposten at et tilsyn i tre tunneler på Strynefjellet avdekker dårlige eller totalt manglende sikkerhetstiltak, og kritiserer i tillegg Statens vegvesen for ikke å følge opp tidligere tilsyn.

Mangler det meste

For trafikantene er selvredning det bærende prinsipp når ulykken er ute. Da må de ta seg ut ved egen hjelp til fots eller med kjøretøy. Og slik er det i alle landets over 1100 tunneler. Nesten alle uten nødutgang.

Alle de tre tunnelene på helårsvegen over Strynefjellet mangler ledesystem og nødnettsamband, og det er stor avstand mellom havarinisjer og slukkevann. I tilfellet Ospelitunnelen mangler også mekanisk ventilasjon.

– Katastrofefilmen er god og realistisk, sier brannsjef Vinsrygg til Aftenposten. Og legger til at den godt kan brukes som informasjonsfilm om hva som kan hende i en tunnelbrann.

Tunneltilsynet ble gjennomført i september i fjor.

Overlevelsesdrama

I filmen kolliderer en tankbil i en tunnel i den norske fjellheimen. Barnefamilier, ungdommer og turister blir brått og brutalt sperret inne i mørket. Utenfor herjer snøstormen, hjelpemannskapene står fast og tankbilen begynner å brenne. Kommer hjelpen frem i tide?

– Tunnelen er et overlevelsesdrama basert på et realistisk scenario. Hele filmen er spilt inn i Norge og den hedrer på mange måter norske hverdagshelter. Filmen er intens, dramatisk, spennende og realistisk. Vi har laget en spenningsfilm som fort eskalerer til en kamp om liv og død, men som også handler om mellommenneskelige relasjoner, sier regissør Pål Øie.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141