Her kommer Liebherr TA 230
Under den årlige internasjonale presseturen i Kirchdorf, Liebherrs vugge, ble den kommende serien med Liebherrs rammestyrte dumpere for første gang vist for pressen.
Eller skal vi si "vist igjen", for den forrige serien som sist ble sett på Bauma i 2013, ble trukket fra markedet.
Hard testing
Liebherr har siden 2015 utviklet tre maskiner med 30, 40 og 45 tonns kapasitet, maskinene er nå inne i en omfattende testfase som har startet med datasimulering, VR-teknologi, AR-teknologi og nå hard strukturell testing med robotstyrte maskiner.
Den første modellen TA 230 blir satt i produksjon i mars 2020 og endelig lansert i april 2020. Ført blir det utleiemaskiner til utvalgte kunder, mens vanlig salg til kunder kommer fra 2021.
Maskinene på 40 og 45 tonn blir først vist på Bauma 2022.
Bruksområdene blir dagbrudd, store infrastrukturprosjekter i tillegg til spesielle bruksområder som tunneldrift.
Forbedringer
Liebherr holder kortene fortsatt tett til brystet, men noe fikk vi vite om den kommende maskinen. Sikten fra førerposisjonen skal være ekstra god fremover og til sidene. Bruks- og vedlikeholdskonseptet er fullstendig revidert og noe av det daglige vedlikeholdet gjøres automatisk av maskinen, ifølge Liebher.
Vektsystem blir integrert som standard og den får hill start assist, stabilitets assist, adaptiv cruise control og høydebegrensning.
Omfattende testing
Det et år gamle test- og utviklingssenteret i Kirchdorf har kostet 30 millioner Euro og er et imponerende skue. Det er her den omfattende testingen har pågått en stund. Her lages også prototypemaskinene (som dette er snakk om) og det er her de utfører såkalt strukturell testing.
For første gang har Liebherr tatt i bruk robotteknologi for å teste en ny modell. Dumperne blir kjørt kontinuerlig over deres testløyper som best kan beskrives som juling for hele maskinen.
Det er så hardt at menneskelige førere ikke er tillatt å kjøre her mer en 30 minutter om gangen grunnet fare for ryggraden.
Testløypa består av fire hovedløp; hullete asfalt, vaskebrett, dype hull og dype diagonale hull som får maskinen til svinge fra side til side og setter leddet spesielt under hardt press.
Da vi fikk være med en testsjåfør på dette fikk vi følelsen av å bli kastet frem og tilbake i hytta, litt moro en gang, men ikke i timevis hver dag.
Robotsjåføren er programmert til å kjøre testløypa kontinuerlig.
Området er sikret med geofencing og fysisk avstengt, i tillegg er den overvåket med kameraer og varmesensorer i tillegg til ansatte i kontrollrommet.
Etter maskinene blir testet slik, er det Liebherrs utvalgte testkunder sin tur.