23948sdkhjf

Boliden fortsetter investeringen i Eldrift

Årlig besparelse på 5500 kubikkmeter diesel og økt produktivitet.

Det er den forventede belønningen av investeringen Boliden planlegger å gjennomføre.

300 millioner svenske kroner skal gå med på å elektrifisere massetransporten i dagbruddene i Aitik og Kevitsa.

I 2018 innledet Boliden pilotprosjektet som skulle elektrifisere gruvetransporten i Aitik-bruddet. En 700 meter lang eltrolleybane ble installert og fire tiptrucker ble konvertert til eldrift. I følge Bolidens ledelse er Aitik fortsatt den eneste gruven i arktisk klima som eltrolley er installert.

Fasit: Forbruk ned - produksjon opp

Nå står de med fasiten i hånden og det er klart at produktiviteten er økt samtidig som drivstofforbruket er gått ned. Erfaringene er gode og man er overbevisst om at teknikken kan komme til nytte også i den finske gruven Kevitsa.

Bygger om flere

I Aitik skal det bygges tre kilometer eltrolleybane og konvertere 10 tiptrucker til elektrisk drift.

Utslipp av drivhusgasser fra transporten vil bli redusert med 15 prosent, ifølge beregningene.

I Kevitsa konverteres 13 tiptrucker til el og 1,8 kilometer med eltrolleybane skal bygges. Her skal det dra ned utslippene med ni prosent.

Planen er at begge anleggene skal settes i drift etappevis frem til 2022.

Raskere tiptrucker

Boliden har regnet seg frem til en reduksjon på 5500 kubikkmeter diesel per år når investeringen er gjennomført.

I tillegg kommer altså produktivitetsgevinstene som følger ved at tiptruckene kan kjøres i høyere hastigheter. Maskinførernes arbeidsmijlø for også en boost ved mindre støy.

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.14