Ny ERD 220i: Kompakt, sikker og ergonomisk
Den nye støttebenstrucken er over 30 centimeter kortere enn forgjengeren, noe som gjør den svært plassbesparende.
Den nye støttebenstrucken ERD 220i er designet for fleksibel bruk på lageret og for lasting og lossing av lastebiler. Lengden på trucken (l2-målet) på bare 1065 millimeter gjør trucken til den mest kompakte i sin klasse. Sammenlignet med forgjengeren er ERD 220i mer enn 300 millimeter kortere. Dette skyldes det nye litiumionbatterikonseptet, som resulterer i en plassreduksjon på omtrent 25 prosent. De kompakte dimensjonene gjør den elektriske palletrucken spesielt allsidig og smidig å kjøre. Svingradiusen har blitt redusert til bare 1985 millimeter. Dette gir mer ledig plass i eksisterende lagre og mer presis manøvrering der det er trangt. “ERD 220i gir maksimal utnyttelse av plassen. Den beskjedne svingradiusen gjør at trucken krever mindre plass i arbeidsgangene. Gangbreddene kan dermed reduseres, noe som betyr at vi kan tilby våre kunder som bruker ERD 220i mer lagringsplass på samme lagerflate", forklarer Torben Sell, ansvarlig produktsjef i Jungheinrich.
Nytt litiumionkonsept gir svært kompakt truck
I stedet for å installere et stort batteri mellom førerplattformen og gaflene som tidligere har vært gjort, har Jungheinrich brukt to batterimoduler på 130 Ah som er plassert i truckchassiset. Dette gir en mer optimal vektfordeling, som gir raskere akselerasjon og kjørehastigheter på inntil 14 km/t. Den sparte batteriplassen gjør at trucken er tilgjengelig i to romslige plattformutgaver (standard og kort utgave). Begge plattformversjonene har fast sidebeskyttelse på tre sider. “ERD 220i er mer kompakt, behagelig og tryggere enn alle andre gaffeltrucker i sin klasse. Med det nye batterikonseptet setter ERD 220i en ny standard for smidighet, sikkerhet og ergonomi", sier Sell.
Sikker og enkel bruk på rampen
Lasting og lossing av lastebil kan være en stor påkjenning for både truckfører og truck. Jungheinrich har derfor utviklet ulike tilvalg for ERD 220i for å tilby økt sikkerhet, komfort og ergonomi. Gjennom en ultralydsensor gjenkjenner trucken når den er i en lastebil. Dette aktiverer automatisk arbeidslysene, som lyser opp omgivelsene og sørger for at paller løftes raskt og trygt. Trucken reduserer også hastigheten til et selvvalgt tempo. Dermed er det mulig for truckføreren å komme over terskelen mellom lastebilen og rampen uten å måtte belaste ryggen unødig. I tillegg har trucken en justerbar vektavhengig fjæring som gjør intensiv kjøring på rampen ekstra skånsom. En ekstra sikkerhetsfinesse er den integrerte LED-lampen "Floor Spot" som er montert inn i sideveggen på trucken. Denne løsningen kan bestilles fra fabrikk og øker synligheten av trucken under transport på lageret.
Brukervennlig styring og lading
Et annet høydepunkt for ERD 220i er smartPILOT som allerede er kjent fra ERC. Betjeningshendelen gjør at truckføreren kan betjene alle truckfunksjoner med bare én hånd. Automatisk sentrering av rattet og høydejustering av rattet er standard. "Stig på og kjør – de nye truckene ERD 220i og ERE 225i er ekstremt enkle å kjøre," sier Sell og forklarer fordelene: "Betjening av truckene er svært enkel, noe som er positivt for både nye truckførere og en stadig skiftende arbeidsstokk. Det nye grensesnittet for lading gjør at trucken enkelt kan kobles til eksterne hurtigladere. Med tilvalget integrert lader kan du lade trucken i en hvilken som helst stikkontakt."
Ny tredelt mast
Med de nye mastvariantene, har ERD 220i blitt enda mer fleksibel. I tillegg til lasting og lossing kan den også brukes til innsetting og uthenting av varer i høyder opptil 3760 millimeter. Mastens høyde er så kompakt at trucken enkelt kan brukes i lastebiltilhengere. Ved hjelp av initialløftet kan ERD 220i også brukes til å transportere to paller over hverandre, samtidig. Det gir betydelig effektiv drift, spesielt ved lasting og lossing av lastebil.
Ny ERE 225i
Jungheinrich lanserer også en ny batteridrevet palletruck i sommer basert på truckplattformen til ERD 220i. ERE 225i er enda mer kompakt enn ERD 220i og ideell for drift i omlastingssoner og lager. Den kompakte versjonen av trucken har en trucklengde (l2-mål) på bare 898 millimeter, noe som resulterer i en reduksjon på 270 millimeter sammenlignet med forgjengeren. Uten mast og stor batterikasse står føreren mye nærmere gaflene, noe som gir bedre sikt på last og gafler. Dette gjør at føreren får bedre oversikt og en tryggere og smidigere kjøreopplevelse totalt sett.