23948sdkhjf
Del siden
Sponsored content

DSV: Terberg er en grønn business case

Hvordan kan vi få mest mulig verdi og effekt ut av vår grønne investering? Dette viktige spørsmålet fra DSV ble besvart med to elektriske Terberg YT203-EV terminaltraktorer fra N.C. Nielsen, som nå er i drift ved det store DSV-logistikksenteret i Horsens, Danmark. Flere terminaltraktorer av samme modell vil bli levert i løpet av våren.

DSV-terminalen i Horsens imponerer med sin størrelse. Den tar imot 1.000 daglige anløp, der lastebiler ledes til en av de 320 portene eller rampene for å hente eller levere varer av alle slag. Når alle lagrene er fulle og terminalen kjører på maksimal kapasitet, forventer DSV rundt 1.500 lastebilanløp daglig.

I tillegg til terminalen finnes et Solution Warehouse og et Road Warehouse, som gjør at logistikksenteret har hele 276.000 kvadratmeter under tak. Takene på de store lagerhallene får solcelleanlegg som skal levere grønn strøm til blant annet terminaltraktorer, firmabiler, bygninger og kommende elektriske DSV-lastebiler.

CO2-nøytral strøm var et viktig valgkriterium da DSV skulle erstatte dieseldrevne terminaltraktorer. Utfordringen var om elektriske terminaltraktorer kunne holde driften i gang hele døgnet og sikre den interne logistikken med løstrailere. Kravet var fleksibel, effektiv og rask lading av batterier, og at maskinførerne ville oppleve de elektriske terminaltraktorene som en positiv endring.

– Vi var skeptiske til elektriske terminaltraktorer, men det har vist seg ubegrunnet. De nye Terberg YT203-EV terminaltraktorene fungerer optimalt i en travel hverdag. På en halvtime kan vi lade batteriene fra 30 % til 95 %, og dermed holde maskinene i gang døgnet rundt, uttaler Erik Petersen, general manager hos DSV i Horsens.

De nye terminaltraktorene bidrar til miljøvennlig, stillegående og rask transport på DSV-området, hvor alt er optimalisert til minste detalj. Behovet for flytting av trailere er stort, og det kreves pålitelige maskiner for å håndtere transporten rundt på logistikksenterets 70 hektar, som tilsvarer 118 fotballbaner.

Strøm fra eget anlegg
Valget av elektriske Terberg-terminaltraktorer matcher DSVs filosofi om grønne initiativer på en rekke områder. DSV har blant annet etablert sitt eget energiselskap, som leverer strøm fra solcelleanlegget til daglig drift og til fire stasjonære 30-tonns batterier som samler, lagrer og distribuerer strøm til hele DSV-terminalen.

– Den lange levetiden på terminaltraktorer, batterier og ladeteknologi gjør det til en god forretningsløsning sammenlignet med dieselmaskiner. De elektriske terminaltraktorene lades rett utenfor døren og er klare til bruk etter en pause. Løsningen er en kombinasjon av et sterkt produkt og et veldig godt samarbeid med N.C. Nielsen, påpeker Erik Petersen fra DSV.

Døgnkontinuerlig drift
De to Terberg YT203-EV-terminaltraktorene er tilgjengelige døgnet rundt hos DSV, hvor de sterke maskinene flytter opptil 400 løstrailere i løpet av en travel arbeidsdag. Løftekapasiteten er 36.000 kg, kabinen er romslig og ergonomisk, med optimal sikt og sikkerhet utviklet gjennom tiår med innovasjon fra Terberg. Fokus er satt på førerens komfort og effektivitet.

Terberg-maskinene hos DSV i Horsens tilbyr stillegående kjøring, som lar førerne opprettholde høy konsentrasjon gjennom arbeidsdagen. En nettbrett montert i kabinen gir føreren oversikt over planlagte logistikkoppgaver, slik at de alltid har full kontroll over utførte og kommende transportoperasjoner.

– Grønne investeringer må gi mening for forretningen. DSV er et godt eksempel på at det er mulig i praksis. Terberg-teknologien er perfekt tilpasset grønn omstilling uten at man kompromitterer driften, og vi kan dokumentere de positive miljøeffektene med overbevisende data, sier Key Account Manager Søren W. Kristensen fra N.C. Nielsen.

N.C. Nielsen AS
Hydrovegen 6
3933 Porsgrunn
Porsgrunn
Norge
Org. nr.: NO982410347

Kontaktperson

Geirmund Rundhaug
Salgssjef
+47 900 46 333 gr@nc-nielsen.no

Send til en kollega

0.047