Eskil fra Aurland: Arvelig belastet fra Turlid Transportservice
MENNESKENE PÅ VEIEN
“Ga meg en god mestringsfølelse”
- Sjåfør: Eskil Turlid Ohnstad
- Bosted: Opprinnelig fra Aurland i Sogn, men er bor i dag på Nesbyen.
- Kjører: I hele Hallingdal som består av Flå, Nesbyen, Gol, Ål, Geilo og Hemsedal.
- Bil: Scania R650, med Zetterberg kasse.
- Transporterer: Knuste masser som pukk, grus, maskinkult, sand til betong og stein. Om vinteren blir det noen turer med brøytebil.
- Eskil har kjørt lastebil i åtte år, og kjører i dag for Nesbyen Pukk & Betong AS.
- Instagram: @eskil96
"Jeg vokste opp i en langtransportsbedrift i Aurland, og det var nok ikke så rart at jeg tidlig fikk interesse for lastebiler og motorer. Bedriften heter i dag Turlid Transportservice, og både min oldefar, min bestefar og min far har vært og er i transportnæringen. Min far, Jan Turlid, er daglig leder i Turlid Transportservice. Det var derfor ikke så rart at jeg etter hvert valgte å bli yrkessjåfør, og i dag kjører jeg tippbil.
Jeg husker godt dagen jeg skulle kjøre alene for første gang. Det var i 2015, og jeg var lærling hos en maskinentreprenør i Nesbyen, Brødrene Rodegård AS. Jeg hadde en Volvo 610 fireakslet tippbil 2005-modell.
Oppdraget mitt var å kjøre maskinkult til en hyttetomt i Nesfjellet. Jeg var lærling, og hadde akkurat fått lappen på klasse C. Dette var i begynnelsen av november, og det var akkurat kommet snø. Jeg vil nok beskrive med selv som en rolig person, som tar ting som det kommer. Likevel var jeg litt nervøs, for jeg hadde jo aldri før kjørt på fjellet med nysnø på bakken. Jeg tenkte at om noe skulle skje, så fikk vi ta det når det eventuelt skjedde. Jeg fikk tippet lasset mitt og utført oppdraget uten uhell. Den følelsen av at alt gikk bra ga meg en god mestringsfølelse.
Etter et par år som yrkessjåfør tok jeg klasse CE i 2017. To år etter det startet jeg å jobbe for Nesbyen Pukk & Betong AS. Noen spør seg kanskje hvorfor jeg ikke jobber for familiebedriften Turlid, men jeg synes tippbil virket spennende så etter lærlingtiden fortsatte jeg bare med det.
Nå etter noen år bak rattet synes jeg nok de største utfordringene i jobben er de mange dårlige grusveier som vi gruser opp igjen. Det er gjerne smalt og trangt, og noen steder tenker jeg at det aldri har vært en lastebil før. Hvis det er plass til å snu kjører vi mye med henger.
I hverdagen er det viktig for meg med trivsel på arbeidsplassen og god stemning med kollegene mine.
Jeg kan ikke si jeg har kjørt Norge på langs, men Hallingdal der jeg kjører mest har generelt mange fine plasser å by på. Så det er en bonus i hverdagen.
På fritiden er jeg med venner og familie. Ellers er jeg glad i alt med motor, enten om det er å skru eller kjøre."
Opphav og kilder: Tungt.no