Lastebilberging i Gudbrandsdalen - slik det IKKE skal gjøres
FOR TUNGT: Under gårsdagens tungbilkontroll på Øyer kontrollstasjon stoppet Statens Vegvesen en utenlandsk trekkbil som skulle berge en annen trekkbil.
Ekvipasjen skulle fra Fåvang og angivelig til Hamar, men ferden endte på Øyer kontrollstasjon i Gudbrandsdalen.
Sjelden observert så farlige saker
- Det var svært lite med denne transporten som var i orden og det er sjelden vi ser så farlige situasjoner, skriver kontorsjef Martin Børresen i rapporten Tungt.no har fått.
Han beskriver slepeanordningen så ustabil at trekkbilen som hang på fort kunne mistet koblingen til bilen som trakk og havnet ut i trafikken med de alvorlige konsekvenser det ville hatt.
Skrekklisten med feil:
- Trekkbilen som skulle berges var bare festet til den andre bilen med en kjetting, og det var ingen fast forbindelse
- Bilen som ble berget hadde ingen bremser tilkoblet
- Ingen lys, kun nødblink på kjøretøyet som skulle berges. Det var heller ikke montert lys på bilen.
- Gikk veldig skjevt i veibanen, var antakelig rundt tre meter i bredde grunnet dette
- Festeanordningen på trekkbilen foran satt løst, var kun festet i svingskive med stropper og kjetting
Børresen er glad de fikk luket ut akkurat denne transporten av trafikken. Sjåfør og firma er anmeldt, og politiet er kontaktet for videre reaksjon.
Han legger imidlertid til at generelt inntrykk fra kontrollen i går var at mange hadde ting i orden.