Varebilsalget: Nær dobling for elektriske varebiler
TUNG VEKST: Lenge nølte norske varebilkunder med å velge elektriske varebiler. I første kvartal 2023 løsnet det – to av fem nye varebiler har elmotor.
2063 varebiler solgt fra nyttår til og med mars var elektriske, av et totalsalg på 5504 varebiler.
Dette betyr at elektriske varebiler utgjorde 37,5 prosent av varebilsalget i første kvartal. Økningen fra første kvartal i 2022 var på hele 87 prosent – eller temmelig nær en dobling.
Dette viser registreringsstatistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Det skjer noe på det det elektriske varebilmarkedet nå, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.
Det som skjer, er ifølge Thorsen at modellutvalget svarer mer til behovet. Dette handler både om rekkevidde, plass og pris, mener han.
ID.Buzz Cargo ensom i tet
Om vi ser mer spesifikt på statistikken, så kan vi kanskje også si at el-varebiløkningen et godt stykke på vei handler om én ny modell. Den heter selvfølgelig VW ID.Buzz Cargo, og den ble solgt i 864 eksemplarer i første kvartal. Med dette resultatet ble den Norges desidert mest solgte varebil i perioden januar til og med mars 2023, med en andel av el-varebilsalget på hele 41,6 prosent og en andel av totalsalget på 15,5 prosent.
ID.Buzz Cargo solgte dermed nesten 500 eksemplarer mer enn el-varebil nummer to, Toyota Proace City (altså el-utgaven; Proace City fås også med forbrenningsmotor).
Om Thorsen i OFV peker på at modellutvalget har økt, er det likevel slik at bare seks elektriske varebilmodeller står for 85 prosent av salget for de elektriske varebilene. Etter de to vi har nevnt over, følger Peugeot e-Expert, Toyota Proace (elektrisk utgave), nykommeren Ford E-Transit og Opel e-Vivaro.
Resten slåss mer eller mindre om smulene når det handler om elektriske varebiler.
Teksten fortsetter under tabellen. Antall solgte elektriske varebiler første kvartal i 2023.
Periode | Periode året før | ||||||
Nr. | Merke | Modell | Antall | Andel | Antall | Andel | Endring, antall |
Total for rapport | 2 077 | 100,00% | 1 116 | 100,00% | 86,11% | ||
1 | Volkswagen | ID.Buzz Cargo | 864 | 41,60% | 0 | 0,00% | 100,00% |
2 | Toyota | Proace City | 379 | 18,25% | 228 | 20,43% | 66,23% |
3 | Peugeot | e-Expert | 196 | 9,44% | 95 | 8,51% | 106,32% |
4 | Toyota | Proace | 173 | 8,33% | 202 | 18,10% | -14,36% |
5 | Ford | E-Transit | 81 | 3,90% | 0 | 0,00% | 100,00% |
6 | Opel | Vivaro-e | 79 | 3,80% | 81 | 7,26% | -2,47% |
7 | Peugeot | e-Partner | 52 | 2,50% | 33 | 2,96% | 57,58% |
8 | Nissan | Townstar | 41 | 1,97% | 0 | 0,00% | 100,00% |
9 | Maxus | e-Deliver 3 | 35 | 1,69% | 60 | 5,38% | -41,67% |
10 | Opel | Combo-e | 29 | 1,40% | 61 | 5,47% | -52,46% |
Ellers er det diesel som gjelder
Og da snakker vi nesten utelukkende diesel. En og annen bensindrevet varebil dukker opp hist og her, men andelen er så liten at det blir for rene unntak å regne.
Andre alternative drivstoff har så å si forsvunnet. Vi finner én ny varebil som går på gass i registreringsstatistikken for første kvartal (én Iveco Daily). Ingenting annet.
Teksten fortsetter under tabellen. Varebilsalget i første kvartal 2023 sortert på modell.
Periode | Periode året før | ||||||
Nr. | Merke | Modell | Antall | Andel | Antall | Andel | Endring, antall |
Total for rapport | 5 546 | 100,00% | 5 778 | 100,00% | -4,02% | ||
1 | Volkswagen | ID.Buzz Cargo | 864 | 15,58% | 0 | 0,00% | 100,00% |
2 | Toyota | Proace City | 475 | 8,56% | 342 | 5,92% | 38,89% |
3 | Ford | Transit Connect | 391 | 7,05% | 78 | 1,35% | 401,28% |
4 | Toyota | Land Cruiser | 380 | 6,85% | 118 | 2,04% | 222,03% |
5 | Mercedes-Benz | Vito | 370 | 6,67% | 872 | 15,09% | -57,57% |
6 | Volkswagen | Transporter | 242 | 4,36% | 515 | 8,91% | -53,01% |
7 | Toyota | Proace | 236 | 4,26% | 304 | 5,26% | -22,37% |
8 | Volkswagen | Caddy Maxi | 200 | 3,61% | 329 | 5,69% | -39,21% |
9 | Peugeot | e-Expert | 196 | 3,53% | 95 | 1,64% | 106,32% |
10 | Volkswagen | Caddy | 194 | 3,50% | 207 | 3,58% | -6,28% |
Om vi sorterer salgstallene på merker, så har VW omsatt det store salget av ID.Buzz Cargo til også å bli det klart største merket. Deretter følger Toyota, Mercedes-Benz, Ford og Peugeot. Disse merkene står for 4800 solgte varebiler i første kvartal, eller 86 prosent av hele salget.
Teksten fortsetter under tabellen. Antall nye varebiler i første kvartal 2023 sortert på merke.
Periode | Periode året før | |||||
Nr. | Merke | Antall | Andel | Antall | Andel | Endring, antall |
Total for rapport | 5 546 | 100,00% | 5 778 | 100,00% | -4,02% | |
1 | Volkswagen | 1 585 | 28,58% | 1 105 | 19,12% | 43,44% |
2 | Toyota | 1 273 | 22,95% | 1 004 | 17,38% | 26,79% |
3 | Mercedes-Benz | 741 | 13,36% | 1 266 | 21,91% | -41,47% |
4 | Ford | 739 | 13,32% | 478 | 8,27% | 54,60% |
5 | Peugeot | 462 | 8,33% | 574 | 9,93% | -19,51% |
6 | Opel | 164 | 2,96% | 320 | 5,54% | -48,75% |
7 | Renault | 140 | 2,52% | 123 | 2,13% | 13,82% |
8 | Isuzu | 108 | 1,95% | 175 | 3,03% | -38,29% |
9 | Citroën | 83 | 1,50% | 341 | 5,90% | -75,66% |
10 | Maxus | 61 | 1,10% | 135 | 2,34% | -54,81% |
Blant pick up-ene er Toyota Hilux i tet foran Isuzu D-Max og Ford Ranger Raptor.
Opphav og kilder: Statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken