23948sdkhjf

Varebilsalget: Nær dobling for elektriske varebiler

Noe har skjedd på varebilmarkedet i løpet av det siste året.

TUNG VEKST: Lenge nølte norske varebilkunder med å velge elektriske varebiler. I første kvartal 2023 løsnet det – to av fem nye varebiler har elmotor.

2063 varebiler solgt fra nyttår til og med mars var elektriske, av et totalsalg på 5504 varebiler.

Dette betyr at elektriske varebiler utgjorde 37,5 prosent av varebilsalget i første kvartal. Økningen fra første kvartal i 2022 var på hele 87 prosent – eller temmelig nær en dobling.

Dette viser registreringsstatistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

- Det skjer noe på det det elektriske varebilmarkedet nå, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

Det som skjer, er ifølge Thorsen at modellutvalget svarer mer til behovet. Dette handler både om rekkevidde, plass og pris, mener han.

ID.Buzz Cargo ensom i tet

Om vi ser mer spesifikt på statistikken, så kan vi kanskje også si at el-varebiløkningen et godt stykke på vei handler om én ny modell. Den heter selvfølgelig VW ID.Buzz Cargo, og den ble solgt i 864 eksemplarer i første kvartal. Med dette resultatet ble den Norges desidert mest solgte varebil i perioden januar til og med mars 2023, med en andel av el-varebilsalget på hele 41,6 prosent og en andel av totalsalget på 15,5 prosent.

ID.Buzz Cargo solgte dermed nesten 500 eksemplarer mer enn el-varebil nummer to, Toyota Proace City (altså el-utgaven; Proace City fås også med forbrenningsmotor).

Om Thorsen i OFV peker på at modellutvalget har økt, er det likevel slik at bare seks elektriske varebilmodeller står for 85 prosent av salget for de elektriske varebilene. Etter de to vi har nevnt over, følger Peugeot e-Expert, Toyota Proace (elektrisk utgave), nykommeren Ford E-Transit og Opel e-Vivaro.

Resten slåss mer eller mindre om smulene når det handler om elektriske varebiler.

Teksten fortsetter under tabellen. Antall solgte elektriske varebiler første kvartal i 2023.

Periode Periode året før
Nr. Merke Modell Antall Andel Antall Andel Endring, antall
Total for rapport 2 077 100,00% 1 116 100,00% 86,11%
1 Volkswagen ID.Buzz Cargo 864 41,60% 0 0,00% 100,00%
2 Toyota Proace City 379 18,25% 228 20,43% 66,23%
3 Peugeot e-Expert 196 9,44% 95 8,51% 106,32%
4 Toyota Proace 173 8,33% 202 18,10% -14,36%
5 Ford E-Transit 81 3,90% 0 0,00% 100,00%
6 Opel Vivaro-e 79 3,80% 81 7,26% -2,47%
7 Peugeot e-Partner 52 2,50% 33 2,96% 57,58%
8 Nissan Townstar 41 1,97% 0 0,00% 100,00%
9 Maxus e-Deliver 3 35 1,69% 60 5,38% -41,67%
10 Opel Combo-e 29 1,40% 61 5,47% -52,46%

Ellers er det diesel som gjelder

Og da snakker vi nesten utelukkende diesel. En og annen bensindrevet varebil dukker opp hist og her, men andelen er så liten at det blir for rene unntak å regne.

Andre alternative drivstoff har så å si forsvunnet. Vi finner én ny varebil som går på gass i registreringsstatistikken for første kvartal (én Iveco Daily). Ingenting annet.

Teksten fortsetter under tabellen. Varebilsalget i første kvartal 2023 sortert på modell.

Periode Periode året før
Nr. Merke Modell Antall Andel Antall Andel Endring, antall
Total for rapport 5 546 100,00% 5 778 100,00% -4,02%
1 Volkswagen ID.Buzz Cargo 864 15,58% 0 0,00% 100,00%
2 Toyota Proace City 475 8,56% 342 5,92% 38,89%
3 Ford Transit Connect 391 7,05% 78 1,35% 401,28%
4 Toyota Land Cruiser 380 6,85% 118 2,04% 222,03%
5 Mercedes-Benz Vito 370 6,67% 872 15,09% -57,57%
6 Volkswagen Transporter 242 4,36% 515 8,91% -53,01%
7 Toyota Proace 236 4,26% 304 5,26% -22,37%
8 Volkswagen Caddy Maxi 200 3,61% 329 5,69% -39,21%
9 Peugeot e-Expert 196 3,53% 95 1,64% 106,32%
10 Volkswagen Caddy 194 3,50% 207 3,58% -6,28%

Om vi sorterer salgstallene på merker, så har VW omsatt det store salget av ID.Buzz Cargo til også å bli det klart største merket. Deretter følger Toyota, Mercedes-Benz, Ford og Peugeot. Disse merkene står for 4800 solgte varebiler i første kvartal, eller 86 prosent av hele salget.

Teksten fortsetter under tabellen. Antall nye varebiler i første kvartal 2023 sortert på merke.

Periode Periode året før
Nr. Merke Antall Andel Antall Andel Endring, antall
Total for rapport 5 546 100,00% 5 778 100,00% -4,02%
1 Volkswagen 1 585 28,58% 1 105 19,12% 43,44%
2 Toyota 1 273 22,95% 1 004 17,38% 26,79%
3 Mercedes-Benz 741 13,36% 1 266 21,91% -41,47%
4 Ford 739 13,32% 478 8,27% 54,60%
5 Peugeot 462 8,33% 574 9,93% -19,51%
6 Opel 164 2,96% 320 5,54% -48,75%
7 Renault 140 2,52% 123 2,13% 13,82%
8 Isuzu 108 1,95% 175 3,03% -38,29%
9 Citroën 83 1,50% 341 5,90% -75,66%
10 Maxus 61 1,10% 135 2,34% -54,81%

Blant pick up-ene er Toyota Hilux i tet foran Isuzu D-Max og Ford Ranger Raptor.

Opphav og kilder: Statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.086