Oslo: 55 nye offentlige hurtigladere for tungbil
TUNGLADER-TILSKUDD: Klimaetaten i hovedstaden har gitt tilskudd i to omganger. Nå starter byggingen for fullt, og laderne vil stå klare til sommeren 2024.
Den første runden gjaldt tre ladestasjoner med totalt 28 ladepunkter. Nå er andre runde med tildelinger ferdig, og Oslobuss, Eviny og Recharge får støtte til å bygge ytterligere 27 ladepunkter.
Fra før var det bare to offentlige ladere for tungbiler i Oslo, nærmere bestemt på Filipstad.
– Samtlige søknader vi mottok denne runden var sterke og skåret høyt på våre kriterier. Derfor gir vi tilsagn til alle som søkte. Så er det er en ekstra bonus at to av søkerne etablerer ladere med effekt på minimum 350 kW fra begynnelsen av, sier Bergljot Tjønn, teknologirådgiver i Klimaetaten.
Effekt på minimum 350 kW var ikke et av tildelingskriteriene. Det er derfor Tjønn kaller dette en bonus.
Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel, mener at Oslo er en foregangsby for utslippsfri transport, blant annet begrunnet med at salget av el- og biogasslastebiler i Oslo steg til 25 prosent i 2022. To år tidligere var andelen på kun 5 prosent.
- Små og store Oslo-bedrifter faser ut fossile kjøretøy og kommunen bidrar i spleiselaget for å bygge ut nok ladestasjoner for buss og lastebil, sier Stav.
Teksten fortsetter under bildet, som viser plasseringen av ladestasjonene.
I Oslo står tungtransporten for en fjerdedel av utslippene fra veitrafikken og 14 prosent av de totale utslipppene, ifølge en pressemelding fra klimaetaten.
De nye stasjonene skal bygges i bydelene Alna og Stovner, områder der mye av tungtransporten i og gjennom Oslo går. Se kartet over for plassering av alle de offentlige laderne for tungbil.
Opphav og kilder: Pressemelding fra klimaetaten i Oslo kommune