Logistikktrend: Fra «just in time» til «sikre seg tilstrekkelig»
MER PÅ LAGER: Sikrer seg mot forstyrrelser i forsyningskjeden ved å ha større lagerbeholdning.
Lenge har «just in time» vært den rådende logistikkstrategien i bilindustrien. Produksjonen handler i stor grad om at deler fra flere underleverandører settes sammen og til slutt blir til et kjøretøy. Da har det vært rasjonelt å unngå å ha store lagre – i stedet har delene kommet «just in time» til å bli montert.
De siste årene har imidlertid bilindustrien vært rammet av forstyrrelser i forsyningskjedene. Det har for eksempel vært manko på halvledere i koronoperioden, mens krigen i Ukraina skapte andre typer leveringsproblemer for enkelte produsenter.
Nå ser bilindustrien på produksjonsstrategiene på nytt. Ved å bytte fra «just in time»- til «just in case»-strategier vil bilprodusentene være i stand til å holde et større lager, og dermed være bedre beskyttet mot mulige forstyrrelser i forsyningskjeden. Dette viser en undersøkelse bestilt av ABB Robotics som er sitert blant annet av SCMNews.dk.
Kjøper inn mer
Undersøkelsen viste at produsentene øker lagerbeholdningen og har startet med større innkjøp av råvarer. Det reduserer sårbarheten dersom det oppstår forstyrrelser. De store innkjøpene skjer i samarbeid med mange ulike leverandører for å sikre god tilgjengelighet av deler.
En variant av denne måten å sikre seg på, er å flytte produksjonen av viktige komponenter hjem. Da MAN nylig fortalte om hvordan merket så for seg framtidsutviklingen for lastebiler, la de vekt på at batteriproduksjonene skjedde i nær fabrikken der de nye elektriske lastebilene skal monteres sammen.
Frykt også for økte råvarekostnader
Undersøkelsen er basert på svar fra 600 globale industrieksperter fra bilprodusenter og leverandører. ABB Robotics gjennomførte undersøkelsen sammen med magasinet Automotive Manufacturing Solutions.
Nesten to tredjedeler svarte at den største bekymringen fortsatt var forsyningskjeden. 41 prosent pekte på prisstigningen på materialer og komponenter, mens 31 prosent så en fare for at det ville mangle kompetanse framover.
Undersøkelsen viste dessuten at frykt for økte kostnader til råvarer nå var mer utbredt enn bekymringer over energikostnader.
Opphav og kilder: SCMNews og Transportnet m.fl.