23948sdkhjf

Fords nye minstemann: Du kan velge batteri, diesel eller bensin

IKKE SÅ TUNGT: Fords minste varebil kommer "snart" i en helt ny versjon, E-Transit Courier skal være tilgjengelig om havannet år.

Bestillingene for diesel- eller bensinversjonene åpner imidlertid til sommeren for norske kunder, med levering mot slutten av 2023.

Da kan man velge mellom 1-liters Ecoboost bensinmotor eller 1,5 Ecoblue diesel, men ingen plug-in versjon.

Hemmelig rekkevidde

Ford Pro vil ennå ikke si noe om rekkevidde eller batterikapasitet, det blir avslørt senere siden bilen fortsatt er under testing, forteller produsenten.

Det vi får vite er at el-motoren yter 100 kW og 290 Newtonmeter med drift på forhjulene. Med DC- /hurtiglading skal den klare 100 kW ladeeffekt som tar batteriet fra 10 til 80 prosent på 35 minutter, eller 87 kilometer på 10 minutter.

Hjemmelading på 11 kW AC skal gå på 5,7 timer. Ford Pro Charging skal gi mulighet for planlegging av lading og forvarming av batteriet i følge Ford.

Prisene er heller ikke klare enda.

25 prosent større og frunk

Courer har vokst med 180 mm i lengde, men kanskje enda viktigere er at varerommet har blitt 25 prosent større.

Blant annet har den større bredde mellom hjulbuene som gjør at den har vokst fra én til to paller. At Ford har fått plass til en 44 liters frunk er positivt og kan gi et logisk oppbevaringsrom for ladekablene.

Varerommet måler 2,9 kubikkmeter med 1,22 meter bredde og 1,8 meter lengde. Den får også luke på høyre side kombinert med nedleggbart passasjersete som kan romme gjenstander på over 2,6 meter.

750 kg tilhenger

Nyttelast, er 595 kilo på den eksisterende bensinversjonen, mens det blir 700 kg på den nye i elektrisk versjon med tilhengervekt på 750 kg.

Deisgnet kan oppsummeres med ett hjul i hvert hjørne, litt kantete, men funksjonelt utformet, distinktiv front med LED lys tvers over grillen.

Nye Courier skal bli produsert i Ford Otosan sitt i nye Craiova produksjonssenter i Romania hvor produksjonskapasiteten skal være over 900.000 kjøretøy innen 2025.

Varebilen bygges på Fords B2E-platform, samme som Puma. 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Ford Pro / Ford Motor Norge

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.089