Deling av maskiner forenkler bygging av batterifabrikken i Arendal
MINDRE LOGISTIKK: Mange aktører er involvert når en av de første kommersielle battericellefabrikkene i Norge bygges. Det gav muligheter for smart logistikk.
– Det kan fort bli en trang byggeplass, mye logistikk og høye kostnader, og da er det veldig positivt at de ulike aktørene kan dele på bruk av maskinene, sier anleggsleder Frode Førland i Veidekke.
Siva Morrow Eyde Energipark står bak Batterifabrikk 1 som bygges på Eyde energipark i Arendal, og Veidekke er totalentreprenør.
Prosjektet er et stålbygg med ca 30.000 kvadratmeter.
Ikke nødvendig at alle bestiller sin egen lift
Ramirent er utleieleverandør under byggeprosessen, og leverer alt av maskiner, modulrigg og lifter. De har en park med lifter stående som alle de ulike aktørene kan leie. Den digitale løsningen kalles RamiShare og er et bidrag for å nå bærekraftsmålene til de ulike selskapene.
– I stedet for at elektrikere, ventilatører, malere, betongarbeidere og de utenlandske leverandørene bestiller hver sin lift, kan de bestille kun for de dagene de har behov for den. Da blir det bedre utnyttelse av maskinene på byggeplass, bedre plass i bygget, færre transporter og aktørene betaler kun for de dagene de bruker liften, sier Jens Kristian Jensen i Ramirent.
Mindre administrasjon og enklere logistikk
Anleggsleder i Veidekke, Frode Førland, sier Veidekke hele veien blir utfordret på de offentlige kravene til miljø og bærekraft og at en delingsløsning passer godt inn i totalentreprenørens behov.
– Det blir mindre administrasjon, enklere logistikk og jeg tror at totalbehovet for maskiner inn på byggeplassen vil gå ned. Vi får en mer effektiv utnyttelse av maskinene og utstyret, og må ikke transportere maskiner frem og tilbake når vi ikke har behov for dem, sier Førland.
– Det er også en besparelse når alt går mer sømløst, sier Førland.
En løsning som fører til færre lifter totalt
– Det er positivt at hoved- og underentreprenør ønsker at vi leverer en maskindeling med utstyr for de ulike aktørene slik at vi kan bidra med å gjøre bransjen grønnere, sier Kristian Kristoffersen i Ramirent.
– Behovet for transport blir minimert, vi har færre lifter totalt og det blir det en vinn-vinn-situasjon ved at aktørene kun betaler når de bruker utstyret, sier Kristoffersen.
Kristoffersen forteller at RamiShare fortsatt er i tidlig fase, men at etterspørselen har tatt av etter at flere prosjekt har prøvd løsningen.
– På større byggeprosjekter vil dette være et av svarene for å nå bærekraftsmålene som er i dag, og som kommer i årene fremover, sier Kristoffersen.
Battericellefabrikken i Arendal:
Byggherre er Siva Morrow Eyde Energipark AS, og Veidekke er totalentreprenør. Bygget blir på cirka 30.000 kvadratmeter, og oppføres i samarbeid mellom Veidekke Logistikkbygg og Veidekke Entreprenør Agder.
Når fabrikken starter opp, vil den ha en årlig produksjonskapasitet på 1 GWh battericeller hvert år. Når de planlagte byggetrinnene er fullført skal kapasiteten være 43 GWh som tilsvarer behovet til over 700.000 elbiler.
RamiShare:
RamiShare er en “klikk- og lei”-app for deling av utleiemaskiner på byggeplass. Aktørene kan leie maskiner når som helst på døgnet, og bestemmer selv når leien starter og slutter.
Det er en løsning der man nesten har eliminert all utleie-transport inn og ut av byggeplassen og til og fra byggeprosjektet.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Ramirent