23948sdkhjf

Hypp på hydrogen? Nystartede HVS kommer med hydrogenlastebil

Rekkevidden er oppgitt til 600 kilometer mellom hver påfylling.

TUNG SATSING: Britiske HVS har som mål å laga plunder for de etablerte lastebilprodusentene. Nå har selskapet vist sin nye hydrogenlastebil.

Den nye 40-tonneren er ifølge selskapet en «demonstrasjon av teknologien» som skal ligge til grunn for en ny hydrogenlastebil. Designen skiller seg tydelig fra normalen både inn- og utvendig, og det skal etter sigende teknologien også gjøre.

Rekkevidden hevdes å være på 600 kilometer, og det tar 20 minutter å fylle tanken fra tom til full.

HSV-lastebilen er hydrogenelektrisk, som vil si at hydrogenet brukes til å produsere strøm som i sin tur driver en elektrisk motor.

Hydrogen som drivstoff for lastebiler er noe flere enn HVS ser nærmere på. Sintef koordinerer et stort prosjekt der Mercedes og Volvo er blant lastebilprodusentene, mens norske Vireon har satt seg som mål å bli størst på hydrogensatsjoner i Norden

Om en ser på registreringstallene, er det åpenbart at hydrogen trenger en dytt i ryggen: I 2021, 2022 og hittil i 2023 er det ikke blitt solgt en eneste hydrogenlastebil i Norge.

Har sikret seg oppstartshjelp

- Hydrogen er et perfekt drivstoff for transportindustrien fordi det gir lang rekkevidde og rask påfylling, sier Javad Khursheed, som er administrerende direktør for selskapet.

Teksten fortsetter under bildet - bildetekster finner du i bildekarusellen øverst.

For at dette ikke bare skal bli enda en idé som framstår som god, men som dør en tidlig død når den skal ut på markedet, har HVS fått med seg EG Group. Dette er et britisk selskap som eier blant annet bensinstasjoner, små butikker og hurtigmatrestauranter i Europa, USA og Australia. EG Group skal sette lastebilene i drift på sine ruter og bygge hydrogenpumper på sine bensinstasjoner.

Chassiset er nytt og konstruert rundt hydrogen-drivlinja, som består av tanker, brenselsceller, et batterisystem og en elektrisk motor som driver bakhjulene. Systemet gjenvinner bevegelsesenergi når kjøretøyet ruller eller bremser. Eneste utslipp er vanndamp.

Uklar produksjonsdato

Ifølge en pressemelding med uvanlig mange hedersord om egen fortreffelighet bringer den nye lastebilen innovasjoner innen ytelse, effektivitet, vekt, rekkevidde, forbruk, vedlikehold og livsløpskostnader. I tillegg er selskapet spesielt godt fornøyd med hvordan de har skapt en ny stil i innredningen.

Teksten fortsetter under bildet - bildetekster finner du i bildekarusellen øverst.

HVS ble grunnlagt i Glasgow i 2017 og har som mål å konstruere nullutslippskjøretøy drevet av hydrogen til nyttekjøretøymarkedet. Selskapet skriver ikke noe om når lastebilen skal settes i serieproduksjon, men fabrikken med 600 ansatte skal ligge i Storbritannia.

Opphav og kilder: Pressemelding fra HSV, tidligere artikler på Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.097