Enda en kompakt limbil til Velde: Det handler om smidighet
Tung limkapasitet selv om den er liten.
Dette blir den tredje limbilen bygget på Fuso Canter som Asbjørn Hauffen i ABM leverer til Velde. Liten ja, men billig nei. Her er det snakk om smidighet i urbane prosjeker.
God utnyttelse
Asbjørn Hauffen som er salgsansvarlig asfalt hos Asfalt & Betongmaskiner, forteller om god utnyttelse og kapasitet til å være bygget på et så lite chassis. Tanken rommer 2500 liter lim og bilen er 5,95 lang noe som skal gjøre den smidig.
- Det er bra kapasitet til å kunne kjøre på C1-lappen, kommenterer han.
3,8 meters arbeidsbredde
En liten limbil som dette bygget på 7,5-tonns chassi gjør den godt egnet til tettbebygde strøk, men likevel har den stor nok tank til å være med på store jobber. Den har variabel limbjelke med opp til 3,8 meters arbeidsbredde. Dette er selvsagt et lite marked, og beslutningsprosessen er lengre. ABM har levert fem limbiler i denne størrelsen totalt. Den første som gikk til Velde var bygget på en Sprinter i 2013, mens den første "lim-Fusoen" ble levert i 2019.
- Du er nødt til å tro at du får kontrakt, har du ikke utstyret er det vanskelig å få utført en kontrakt uansett, kommenterer Asbjørn.
Styres fra skjermen
Alt utstyret styres elektronisk fra skjermen og spakene i førerhuset. Produsenten Schäfer Technic er kjent for detaljfokus og selv om dette er en liten bil mangler den ikke på finessene. Ytterst på limbjelkene sitter det markørlys (fremover) og varsellys (bakover) slik at det er lett å se bredden for trafikanter som nærmer seg.
Du kan koble til strøm for å forvarme limet til ønsket temperatur slik at det er klart på morgenkvisten når du skal kjøre av gårde. Utskyvbare arbeidslys følger med og på høyre side er det lagt beskyttelsesplater der man trår for å komme opp på tanken. Om elektronikken skulle feile, kan man styre det hele manuelt med spaker bak i egen luke. Det er flere oppbevaringsrom og hyller for utstyr og den har 2,8 tonns hengerkapasitet.