23948sdkhjf

Legendarisk asfaltering: Spa har fått 1412 meter nytt dekke

Tungt og bølgende på Spa: En av verdens mest legendariske F1-baner oppgradert.

Da Spa-Francorchamps i Belgia fikk en makeover, var det både tribuner og bane som ble påkostet, totalt er det brukt 80 millione euro i prosjektet. I en skrytemelding fra Wirtgen Group får vi se nærmere på asfalt-biten av prosjektet.

Det er forsåvidt forståelig at det blir skrytemelding av å rehabilitere den over 100 år gamle legendariske banen som var blant de fire første banene de første F1-løpene ble arrangert på i 1950.

Neste F1-løp på Spa er 28-30 juli i år.

Det er Dromo Circuit Design som har stått ansvarlig for jobben og den belgiske entreprenøren Bordarwé er utførende.

Banedekke som både er bølgende og har stigninger på opp til 20 prosent som den berømte kombinasjonen Eau Rouge og Raidillon (på hovedbildet) med 20 prosent stigning. Enda mer utfordrende for en F1-bane, er kanskje at hårnålssvingen La Source / The Spring som kan  bli oversvømt under vårflommen.

Oppdraget var å legge nytt dekke på en seksjon på 505 meter, fra Eau Rouge-dalen til den berømte F1-svingen ved Raidillon. To andre seksjoner på 206 meter og en seksjon på 701 meter var også med i jobben, totalt 1412 meter skulle utbedres av banens totale 7004 meter.

Heftig presisjon

Legging måtte skje uavbrutt uten skjøter med et tempo på 3 og 4 meter per minutt med asfalttemperatur på 180 grader celsius med kontinuerlig temperaturovervåking og dokumentasjon.

Det er brukt mater (MTV) i tillegg til en Wirtgen W220i (kaldfres), tre Vögele Super 18003i (utleggere), Road Scan (infrarødt overvåkingssystem) og Vögele Witos (dokumentasjonsprogram). 

Asfaltformelen som ble brugt er hemmelig, men har fått navnet "Le-Noir", spesielt utviklet for Spa-banen i samsvar med reglene til FIA (Fédération Internationale de l'Automobile).

Opphav og kilder: Wirtgen Group

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.097