Quantron bygger «norgesversjon» av hydrogenlastebil - kan bestilles nå
TUNG HYDROGENSATSING: Tyske Quantron har åpnet for bestillinger av merkets nye hydrogenlastebil, inkludert en versjon som skal passe ekstra godt i Norge.
Det er ikke godt å vite hva som vinner fram av framtidige energikilder for lastebiler.
Det som derimot er helt sikkert, er at politikere i Norge og EU har vedtatt at dieselandelen skal reduseres kraftig, og det fort.
Hydrogen lettere å like?
Den norske ambisjonen er at 50 prosent av nye lastebiler i 2030 skal ha nullutslipp av klimagasser. For at det skal kunne skje, har Statens vegvesen nylig gitt innblikk i planene for rask utbygging av ladestasjoner for tungtransport.
Samtidig mener Sintef at hydrogen er veien å gå for langtransport. Det norske forskningsinstituttet leder et internasjonalt prosjekt der blant andre Mercedes og Volvo er deltakere. Målet med prosjektet er å utvikle hydrogenlastebiler som kan settes i serieproduksjon raskt.
Tyske Quantron er blant dem som satser på hydrogen, og denne uka har merket hatt verdenslansering av den nye Quantron QHM FCEV.
Lastebilen, som kommer i flere versjoner, blir drevet ved hjelp av brenselscelleteknologi (mer om teknologien nederst i teksten).
Treakslet nordisk versjon
Mest interessant med norske øyne er trolig en «Nordic Version» med rekkevidde på opptil 1400 kilometer. Den lange rekkevidden er av betydning fordi det per i dag er svært langt mellom stedene der en kan få fylt opp en lastebil med hydrogen.
Den nordiske versjonen har tre aksler og kommer i to utgaver. Den ene nøyer seg med en rekkevidde på inntil 500 km, mens den andre altså skal kunne gå inntil 1400 km.
De to versjonene har en effekt på henholdsvis 420 og 550 kW, som svarer til 544 og 748 hestekrefter.
Teksten fortsetter under bildet, som viser sashbordet i Quantrons nye hydrogenlastebil. Foto: Quantron.
Det vil ta under 20 minutter å fylle utgaven med de minste tankene, og omtrent dobbelt så lang tid med de største tankene. Tillatt totalvekt er versjonsavhengig, med 44, 50 og 65 tonn.
Den nordiske versjonen har aerodynamiske tilpasninger som Quantron sier skal øke rekkevidden med rundt 10 prosent sammenlignet med en lastebil uten disse tilpasningene.
Bygges på basis av MAN TGX
Quantron har ikke konstruert den nye lastebilen fra bunnen av. Basisen er MAN TGX, men Quantron har altså gitt den sin egen design. Quantron er opptatt av å understreke at hydrogenelementene er helt integrert i lastebilen – det er ikke snakk ettermonterte påheng.
Teksten fortsetter under bildet. Slik er hydrogenelementene plassert i Quantrons nye lastebil. Foto: Quantron
Den nordiske versjonen med lengst rekkevidde har imidlertid en «ryggsekk» på trekkvogna for å gi den nødvendige tankkapasiteten. Ut fra den tilgjengelige informasjonen er det uklart om dette betyr at denne utgaven må ha spesialtilpasset tralle.
Quantron har for øvrig også andre koblinger til Norge enn at de lager en «norsk» versjon av den nye lastebilen. Det tyske firmaet har et samarbeid med Westgass Hydrogen og Norwegian Hydrogen som blant annet går ut på leveranser av hydrogen og utbygging av hydrogenstasjoner.
Dette er brenselscelleteknologi
Teknologien som skal gi den nye Quantron-lastebilen framdrift, kan grovt forklares som at brenselscellene er et lite kraftverk som omdanner hydrogen til elektrisk strøm. I nyheten fra Quantron sitter disse cellene der dieselmotoren normalt skulle vært plassert.
Strømmen brukes til å drive en elmotor, som sender kraft til drivhjulene via en girkasse med to gir. Et batteri på 115 kW tjener som mellomlagring for strømmen.
Teksten fortsetter under bildet. Slik ser Vireon for seg at en hydrogenstasjon skal se ut. Foto: Vireon
Én ting som er klart, er at hydrogenlastebilene starter fra scratch her i Norge. Ingen hydrogenlastebiller er blitt registrert i Norge siden 2021, ifølge tall fra OFV. De fire hydrogenlastebilene som finnes i Norge, ble registrert i 2019 og 2020.
Opphav og kilder: Quantron, OFV og tidligere artikler på Tungt.no