23948sdkhjf

Lastebiler over 16 tonn: Boomen fortsetter - Volvo klart i tet

Registreringstallene fra OFV i april viser en fortsatt voldsom økning i antall biler som nå er klar for veien og kjøperne.

LASTEBILSALGET OVER 16 TONN: Etterslepet av biler som er bestilt, men har hatt lang leveringstid, ser ut til å ha flommet inn over Norge både i mars og april.

Akkumulert for januar, februar, mars og april i år, er det nå registret 1684 biler over 16 tonn, opp 23 prosent fra samme tid i fjor. 

Og... det er fortsatt Volvo på topp så langt i år. Scania gjorde det riktignok best i februar, men både i mars og april og akkumulert for året ligger Volvo klart på topp

Volvo ligger nå i tet med en ledelse på 49 biler. Dermed er fordelingen nå pene 41,3 prosent til Volvo (696 biler). Og 38,4 prosent (647 biler) til Scania.

Av øvrige merker sliter Mercedes (151 biler hittil i år) litt i april, mens MAN fortsetter å jobbe seg tilbake til tidligere nivå (115 biler).

Det er altså tydelige divisjonsskiller mellom merkene; Renault på femte plass med 33 biler sliter litt i år, og kan risikere å bli forbigått av DAF med 28 biler så langt. 

Videre nedover tabellen "dobler" Iveco everansene i april, med totalt to biler levert. Akkurat i april er de også matchet av to stykker Sany (som etter det vi vet er batterielektriske kinesiske chassi, antagelig bygget som betong/trommelbiler) - etterfulgt av Designwerk, Sisu og Tatra.

"Eksplosivt" på elektriske biler, enda mer på gass

Antall tunge lastebiler med elektrisk drivlinje har økt fra 39 så langt i 2022 til 69 biler så langt i 2023. Fortsatt ikke mange biler, men prosentuelt en voldsom økning...

Markedsandelen for tunge elektriske lastebiler hittil i år er dermed 4,1 prosent, som faktisak er litt ned fra andelen etter mars.

Også her har Volvo tatt kaken i Q1, med 56 biler mot Scanias 10. De tre siste er en "Designwerk", nesten Volvo altså, og to Sany.

Antall gassbiler øker faktisk mer enn de elektriske, og vi er nå oppe i 101 biler levert i år, som gir en markedsandel på 6,0 prosent.

Også her har Volvo tatt lederskap med 54 biler mot Scanias 42. Også Iveco (4) og Renault (1) har levert gassbiler.

Her er topp 11 reg lastebiler over 16 tonn tom. april 2023

Slik ble rekkefølgen og antall biler for topp 11 lastebilmerker for hhv april og for hittil i år. Kilde er Opplysningsrådet for Veitrafikken OFV:

Nr. Merke Antall april 23 Andel april 23 Antall hittil 23 Andel hittil 23
Total for rapport 395 100,00% 1 684 100,00%
1 Volvo 170 43,04% 696 41,33%
2 Scania 154 38,99% 647 38,42%
3 Mercedes-Benz 27 6,84% 151 8,97%
4 MAN 28 7,09% 115 6,83%
5 Renault 7 1,77% 33 1,96%
6 DAF 5 1,27% 28 1,66%
7 Iveco 2 0,51% 9 0,53%
8 Sany 2 0,51% 2 0,12%
9 Designwerk 0 0,00% 1 0,06%
10 Sisu 0 0,00% 1 0,06%
11 Tatra 0 0,00% 1 0,06%

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no, tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.203