Toyotas vei til lastebiler: Leverer hydrogenteknologi til flere andre merker
TUNG TOYOTA-SATSING: Du forbinder neppe Toyota med lastebiler, men de leverer hydrogenteknologi til det ene merket etter det andre.
Kenworth, Peterbilt, VDL, Hino og Hyliko. Dette er lastebilmerker som allerede har bygd eller skal bygge lastebiler med brenselscelleteknologi fra Toyota. Personbilgiganten trekker i tråder for være med på lastebilutviklingen.
Bare nå i mai måned er det kommet to nyhetsmeldinger om at Toyota skal levere hybridteknologi til lastebiler. Nærmest Norge, i hvert fall geografisk, er nyheten om at Toyota Motor Europe skal samarbeide med nederlandske VDL (bildet) for å etablere seg i markedet for nullutslippslastebiler i Europa.
Teksten fortsetter under bildet. Se bildekarusell for flere bilder.
Inn i nederlandsk lastebil…
VDL, som er mest kjent for busser, skal bygge den første hydrogenbrenselscelle-lastebilen nå i sommer. Deretter skal flere følge tett. Lastebilene skal prøves ut på Toyota Motor Europes logistikkruter fra høsten 2023. Prosjektet vil «konsolidere kunnskap», skriver Toyota i en pressemelding. Dette er storkonsernspråk som egentlig betyr å høste erfaringer med det som fortsatt er for ny teknologi å regne i lastebilsammenheng.
For Toyota er teknologien derimot ikke ny lenger. Merket har jobbet med brenselscelleteknologi i personbil i mange år allerede. Mirai er en modell som det også ruller noen få av i Norge.
… og i amerikanske merker
På den andre siden av Atlanteren er det Peterbilt og Kenworth det handler om når Toyota skal levere brenselscelleteknologi. Begge disse merkene er en del av PACCAR, som på europeisk side også eier DAF.
De første eksemplarene av lastebilmodellene Kenworth T680 og Peterbilt 579 skal etter planen leveres til kunder allerede i 2024. PACCAR og Toyota har samarbeidet om hydrogen i flere år allerede, men nå tas samarbeidet videre fra utvikling til kommersialisering.
Mens de første lastebilene med Toyotas brenselscelleteknologi hadde det som grovt kan beskrives som oppskalerte drivlinjer fra personbilen Mirai, er det nå snakk om teknologi som er bygd for «heavy duty» godstransport.
Det kan være verdt å merke seg at pressemeldingen om de to amerikanske hydrogenmodellene også er lagt ut på DAFs nettside. Trolig kan teknologien raskt overføres til en lastebil for det europeiske markedet, selv om den må være uten snute. DAF bruker allerede nå elektriske motorer fra PACCAR i selskapets elektriske lastebiler, og nylig har DAF åpnet en fabrikk som etter planen skal lage «tusenvis» av elektriske lastebiler i året.
Den prinsipielle forskjellen mellom en batterielektrisk og en hydrogenelektrisk lastebil er nettopp hvor energien kommer fra. I begge tilfeller er det en elektrisk motor som driver hjulene.
Teksten fortsetter under bildet. Se bildekarusell for flere bilder.
Fransk åpning
For drøyt to måneder ble det kjent at Toyota også skal levere hydrogenteknologi til det franske oppstartsselskapet Hyliko. Selskapet skal tilby en trekkvogn i 44-tonnsklassen og én på 26 tonn, tilgjengelig i utgaver med to og tre aksler.
Hyliko skal tilby bilene til markedet blant annet gjennom en leasingmodell som kan minne om den tyske Quantron tilbyr. Denne modellen har vi omtalt i vår sak om at SR Group skal få levert inntil 50 lastebiler fra Quantron de kommende årene.
Hino er nok et merke som bruker Toyoytas teknologi til å drive hydrogenlastebiler.
Opphav og kilder: Nyhetsmeldinger fra Toyota og PACCAR med mer