AF Ghella: Kjøpte de tre første elektriske XCMG-hjullasterne
TUNGT PÅ BATTERI: Joint Venture-selskapet AF Ghella tar i bruk de elektriske hjullasterne i sommer på vannforsyningsprosjektet i Oslo.
Denne uken fikk prosjektdirektør Nils Ola Hoff i AF Gruppen, for første gang se den første av de tre XCMG-hjullasterne som AF Ghella har kjøpt av Agder Gruppen. Maskinen skal først være hovedattraksjon på Agder Gruppens stand på Anleggsmessa i Kristiansand 16.-17. juni, før den fraktes direkte til Oslo, der den skal tas i bruk på rentvannsprosjektet for Oslo kommune.
Landets tredje største entreprenør AF Gruppen har tidligere handlet en rekke maskiner direkte fra Agder Gruppen. Erfaringen kom godt med da AF Gruppen og italienske Ghella innledet samarbeid og fikk kontrakt på vannforsyningsprosjektet i Oslo – og nye maskiner måtte kjøpes inn.
- Vi ser fram til å ta i bruk de elektriske hjullasterne allerede i sommer, sier Hoff.
VAV-prosjektet, som skal sikre ny drikkevannsforsyning til Oslo innen 2028, har en foreløpig kostnadsramme på 8,7 milliarder kroner, og innebærer blant annet bygging av 18 kilometer tunnel.
AF Ghella kom med denne handlelisten til Agder Gruppen:
- 3 elektriske servicehjullastere (19,5 tonn)
- 6 elektriske dumpere
- 2 elektriske gravemaskiner
- 2 stk TL 2000
- Flere piggmaskiner
- Diverse injeksjonsutstyr (utleie)
- 3 stk borapplikasjon, spesialtilpasset for montering på TBM, samt injeksjonsutstyr for denne.
Omfattende
Til Oslo-prosjektet var det ingen selvfølge at de nye maskinene skulle bli kjøpt fra Agder Gruppen. Trygghet for leveransen var avgjørende.
- Vi var i kontakt med samtlige leverandører på det norske markedet, i tillegg til flere utenlandske. Men det var kun Agder Gruppen som turte å være med på den store satsingen vår på elektriske maskiner – og som sa at dette skal vi få til sammen, sier Hoff.
- Agder Gruppen er fremoverlent og tør å satse på nye markeder. Det tiltaler oss, sier Hoff.
Med denne innfasingen av el-maskiner er AF Ghella godt rustet til 2025, når kravet til nullutslippsmaskiner på norske byggeprosjekter skal iverksettes.
XCMG
At servicehjullasterne skulle komme fra XCMG var heller ingen selvfølge.
- XCMG var de eneste tilgjengelige i den størrelsen vi ville ha, er forklaringen på det.
Konsernsjef Svein Arne Uppstad i Agder Gruppen, som importerer XCMG til Norge, har tro på at AF Gruppens valg av XCMG vil ha betydning for merkets ekspansjon på det norske markedet.
- Å få tilgang til serieproduserte maskiner av denne størrelsen er helt essensielt. Kostnadsbildet blir et helt annet, og det blir svært gunstig for kundene. XCMG er sannsynligvis verdens fremste aktør på elektrifisering. Så dette har vi bare sett starten av, sier Uppstad.
XCMG, XC968-EV
- 282 kWh litiumbatteri
- Ladetiden er kun 55 minutter med 300 kW ladepunkt
- Total nominell effekt 270 kW
- Skal gi betydelige kostnadsbesparelser på sikt.
- Lavt støynivå
Opphav og kilder: Agder Gruppen