23948sdkhjf

Scania-motor nummer 10.000 montert i en dumper fra Elnesvågen

TUNGT MASKINERI PÅ VESTLANDET: Doosan Infracore Norway (tidligere Norske Moxy) fra lille Elnesvågen utenfor Molde har i løpet av 50 år nådd en ganske formidabel motor-milepæl.

(Denne saken var først publisert i Scania Fokus nr. 2 2023)

I over femti år har det rullet rammestyrte dumpere ut på verdensmarkedet fra bygda på Vestlandet. Nå har dumper nummer 10.000, med Scania motor, rullet ut porten. Scania startet leveranser av motorer til Moxy-maskiner allerede på 1970-tallet. Siden har samarbeidet fortsatt, til tross for at bedriften i Elnesvågen har skiftet navn og eiere flere ganger.

Dumperutvikling

Det hele startet med traktor-trukne hengere i 1969. Året etter kom den første prototypen på en dumper - et fullstendig chassis med tipp. Førerhuset var plassert på venstre side av motoren, noe som førte til klager fra sjåførene. På grunn av motorkassen fikk de dårlig sikt til høyre.

I neste modell ble førerhuset plassert midt på, foran styreakselen. Oversikten ble god, men kjørefølelsen var ikke foretrukket.


I 1972 fant de formelen til grunnkonseptet slik det fremstår i dag. Førerhuset er plassert rett ovenfor styreakselen. Motoren er plassert foran med snute. Dette designet ble utviklet og bygget av Øveraasens Motorfabrik & Mek. Verksted i Gjøvik, men ble kjøpt og videreutviklet av fabrikken i Elnesvågen. Dumperen fikk navnet Moxy, og produksjonen av den ble skilt ut i et eget selskap med samme navn. Foto: Daniel Hovdahl

500hk og 41 tonn

Doosans dumpere, gravemaskiner og hjullastere er utstyrt med 9- og 13-liters motorer fra Scania. Jubileumsmaskinen er en DA45 med 13-liter motor. Denne yter 500hk og dumperen har en nyttevekt på hele 41 tonn. Med 70 tonn totalvekt og ti meter lengde, kommer den kraftige Scania rekkesekseren godt med. Den har et dreiemoment på 2373Nm, helt ned på 1300 omdreininger.

Scania over hele verden

Det tidlige samarbeidet fra 70-tallet la grunnlaget for en verdensomspennende avtale mellom Scania og Doosan Infracore. Siden 2010 har Scania derfor levert motorer til Doosans produkter på det globale markedet.

Samtidig som Scania begynte å levere for Doosan, ble det også inngått en avtale mellom Scania og Terex i Nord-Amerika. Du kan derfor finne Scania-motorer i maskiner, nesten uansett hvor i verden det graves.

Andre saker om Doosan/Develon/Elnesvågen:
Fra Doosan til Develon: Slik ble Doosan-dumper nr. 10.000 
Elnesvågen skal øke produksjonen med Hyundais nye dumpere 
Doosan-dumper nummer 10.000 fra Elnesvågen går til... 
Bauma 2022: Norsk-utviklet dumper-premiere fra Doosan 
Doosan DA45 4x4 testet ett år: Hæhre ser flere fordeler

ADT-serie

Doosan ADT-serien består av to 6x6 modeller – DA30-7 og DA45-7 som begge er Stage V-maskiner med respektive 28- og 41-tonn lastekapasitet. 


Alle Doosan ADT-modeller er rammestyrte, det vil si at de er hengslet på midten og dermed har lik vektfordeling på framaksel under hele svingradiusen. Det garanteres bakkekontakt på alle 6 hjul til enhver tid. Foto: Daniel Hovdahl

Under Bauma 2022 lanserte Doosan også en ny 4x4 versjon av DA45-7. Denne skal konkurrere med tipptrucker i 40-tonn klassen. 

Fabrikken på Elnesvågen - en kort oppsummering

Fabrikken på Elnesvågen ble grunnlagt i 1969 av Birger Hatlebakk fra Fræna, som tidligere hadde stiftet Glamox. De neste tredve årene inkluderte flere eierskift, navnebytter og konkurser. I 2008 kom det sørkoreanske konsernet Doosan Infracore Co. Ltd som overtok eierskapet i Elnesvågen. Derav også produktnavnet Doosan.

I 2021 solgte de anleggsmaskindelen med gravemaskiner, hjullastere, dumpere og motorfabrikker til Hyundai Heavy Industries. I inneværende år, har Hyundai Heavy Industry konsernet endret navn til HD Hyundai.

Anleggsmaskindelen av konsernet er blitt til HD Infracore, og fabrikken i Elnesvågen blir i fremtiden hetende HD Infracore Norway AS.

Norsk marked
Den familieeide Askim-bedriften, Rosendal Maskin AS, har forhandlet dumpere fra Doosan siden 1987. Totalt har Rosendal levert nesten 500 av de 10.000 dumperne produsert i Elnesvågen til norske kunder. dumperne produsert i Elnesvågen til norske kunder.

Fra Doosan til Develon
Etter at HD gikk inn i Doosan, ble det signalisert at også selve produktnavnene endres. Under ConExpo messen i Las Vegas i mars, ble det offentliggjort at navnet Doosan endres til Develon.


Foto: Daniel Hovdahl 

10.000

Med 150 ansatte er det ikke en liten fabrikk. Til sommeren byttes den største sveiseroboten ut med en ny IGM-enhet. Produksjonen av den fire meter brede DA45 4x4, krever nemlig større dimensjoner. Nytt lakkeringsanlegg står også på agendaen for 2024.

Med dumperproduksjon av både merkene Develon og Hyundai har det årlige produksjonsnivået i Elnesvågen økt kraftig. Veksten er forventet å fortsette de kommende årene, og forhåpentligvis vil det rulle ut dumpere med Scania motorer i mange år fremover.

Rental Group AS, “Nordens mest komplette aktør innen utleie av maskiner og utstyr til anleggsbransjen,” fikk æren av å få nøklene til den ferske jubileumsdumperen, maskin nr. 10.000. Dette er den første dumperen som blir levert med det nye merkenavnet, og jubileumsmaskinen har fått et spesielt design. Motivet tar oss tilbake til opprinnelsen før Moxy navnet - Viking, som ble produsert av Øveraasen i 12 eksemplarer.

Opphav og kilder: Scania Fokus Nr. 2 2023

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125