En kvart million tungbiler inn på kontrollplassene – feil på hvert tiende
UTEKONTROLL: 254.000 tunge kjøretøy er blitt dirigert inn til kontrollplassene til Statens vegvesen i årets seks første måneder. Hver sjette ble valgt ut til utvidet kontroll.
De tunge kjøretøyene er i hovedsak gode, mens det er verre med hengerne. Det er en grov oppsummering av funnene ved utekontrollene så langt i år.
Statens vegvesen finner ofte feil på dekk og bremser, og med lasten. Lastefeilene handler om overlast og/eller lastsikring.
Nyere bil, eldre henger
- Hovedbildet er at tunge kjøretøy langs norske veier er i god stand, men vi ser at det er en høyere feilprosent på tilhengerne, sier Kjetil Mansåker Wigdel i Statens vegvesen i en pressemelding.
- Mange kjører med en eldre leid henger bak trekkvogna. Det kan tenkes at et manglende eierforhold til disse gjør at vedlikeholdet blir skadelidende, sier han.
Flest kontroller øst på Østlandet
Jan Erik Myhr, fungerende avdelingsdirektør i utekontroll Statens vegvesen, sier til Tungt.no at flest kontroller gjennomføres på Svinesund, Ånestad og Taraldrud.
Tungt.no har blant annet spurt om hva som har utløst de største gebyrene. Ifølge Myhr har Statens vegvesen per i dag ikke oversikt over dette, og årsaken er ferieavvikling.
Feil på hvert tiende
Av de mer enn 254.000 tunge kjøretøyene som har vært innom kontrollplassene, er 44.651 blitt valgt ut til utvidet kontroll. Av dem ble det funnet feil og mangler på 25.776 kjøretøy. Inspektørene har altså funnet feil på hvert tiende tunge kjøretøy som har vært innom kontrollplassene.
Den ene av to kontrollhaller på Taraldrud kontrollstasjon utenfor Oslo. Andelen med feil er høy for kjøretøy som blir plukket ut til utvidet kontroll. Foto: Øyvind Jakobsen
11 636 av disse hadde så alvorlige mangler at de fikk bruksforbud. 838 forhold førte til anmeldelse.
Kjøre- og hviletidsbrudd ga 509 anmeldelser
For nesten halvparten av sjåførene som ble kontrollert for kjøre- og hviletid, ble det funnet feil eller mangler. Det er snakk om 8429 kontroller av kjøre- og hviletida, der feil ble funnet i 4150 tilfeller.
540 av disse sjåførene fikk gebyrer, og 509 ble anmeldt.
- At det er feil og mangler på så mange av de som blir plukket ut for kontroll, viser at vi plukker ut de riktige kjøretøyene og førerne. Vi ønsker å stoppe de som ikke følger lover og regler, og som kan være til fare for seg selv og andre trafikanter, sier han.
Wigdel legger til at de fleste tungbilene heldigvis har alt i orden.
Tungt.no var med på en utekontroll i mai. – Vi får fort et bilde av hvordan det står til, sa inspektøren.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegvesen