23948sdkhjf

Lastebiltransport med negativ kostnadsindeks!?

Statistikk skal leses som fanden leser en viss bok. Ifølge SSB-indeksen har lastebilkostnadene gått ned i både første og andre kvartal 2023. Men folkens, lastebilkostnadene har økt, det er dieselprisene som har sunket litt.

TUNGT MED STATISTIKK: OK, la oss ta de offisielle konklusjonene først, fra ferskeste statistikk fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Kostnadsindeksen for lastebiltransport, både uten og med ferge og bom, viser en nedgang på 1,4 prosent fra første til andre kvartal i år.

Wow! Nedgang i kostnadene ved å drive lastebiltransport to kvartaler på rad er jo smått sensasjonelt i disse dyrtider - og forsåvidt noe man skal juble over. 

Men? Så var det innholdet i disse tallene da. Ikke minst drivstoffkomponenten. Ikke minst nå som bransjen etter hvert har skjønt at fordelingen av risikoen mellom transportkjøper og transportselger må fordeles bedre.

At det ikke er lastebileieren alene som skal være "dieselbank" og sitte med ansvaret for globale endringer. 

Da bransjen satt med sjegget i postkassen...

For da dieselprisene plutselig føk i været for et par år siden, satt store deler av transportbransjen med sjegget i postkassen med kontraktene de hadde.

Heldigvis tok mange til fornuft i tide, og fikk regulert inn endringer i dieselkostnader i sine avtaler med transportkjøperne.

Til og med SSB har nå (fra 2022) en indeks som viser kostnader uten drivstoff, bompenger og ferje. Det er denne tabellen Tungt.no viser.

Poenget? De nevnte kostnadene - diesel, ferje, bom - kan vedig fint viderefaktureres direkte til transportkjøper. En lastebileier bør ikke ha som forretningside å tjene penger på bom og ferjekostnader.

Og dieselen? Joda, man kan konkurrere på å bruke minst mulig diesel - men det er ikke dieselprisen man skal konkurrere på om virksomheten er å drive transport.

Lett økning siste kvartal, over 8 prosent siste 12 måneder

Så hvor står vi da? Jo, indeksen fra SSB viser at kostnadene ved å drive lastebiltransport har økt med forsiktige 0,7 prosent fra første til andre kvartal, men hele 8,2 prosent siste 12 måneder.

Økningen er også ganske jevnt fordelt mellom alle transportsegmentene SSB skiller på. Tømmertransport skiller seg ut med høyest kostnadsøkning, mens varebiltransport har lavest økning.

 Små tall? Klikk på bildet i toppen av artikklen for større visning av tabell.

Opphav og kilder: Statistisk sentralbyrå (SSB)

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094