23948sdkhjf

Hålogalandsvegen: Største veiprosjektet i Nord-Norge noensinne er påbegynt

TUNGT REKORDPROSJEKT: 21-milliarder-kroners-prosjektet er offisielt i gang i Nord-Norge.

Etter at det til slutt kun var Skanska som la inn tilbud på gigantprosjektet, fikk de til slutt også signere kontrakten på Nord-Norges største veiutbygging noensinne.

Første spadetak skjedde i går i Fiskefjord i Tjeldsund kommune på OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok plass bak spakene i beltegraveren og markerte at byggingen av «Hålogalandsvegen» offisielt er i gang.

Skanska i spissen

Hålogalandsvegen AS med Skanska i spissen skal stå for bygging og drift av hele OPS-prosjektet i kontraktsperioden på 21 år.

- Lokal verdiskaping er også viktig for Skanska i alle prosjekter vi er inne i, og våre anslag er at vi handler for ca. 2,5 milliarder kroner lokalt i løpet av dette prosjektet, sier konsernsjef i Skanska Norge, Stein Ivar Hellestad.

OPS-kontrakten med Hålogalandsvegen AS har en total ramme på 20 milliarder 2022-kroner som dekker bygging, drift og vedlikehold, finansiering og endringer gjennom hele kontraktsperioden på 21 år.

Kontraktsverdien for byggekontrakten er på 11,4 milliarder kroner, opplyser Skanska.

Dette vil korte ned kjøretiden mellom Harstad og Sortland med rundt 40 minutter.

Derfor bygges vegen

OPS-prosjektet E10/rv.85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt skal knytte Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland bedre sammen. Ny veg vil gi redusert kjøretid på ca. 40 minutter mellom Sortland og Harstad, og det blir 35 minutter raskere fra Lofoten til Evenes lufthavn eller Narvik. Den nye vegen vil gi hele regionen en bedre forbindelse til E6. 

Dette skal bygges

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. 22 bruer skal på plass og det skal bygges 35 kilometer veg i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje. Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028.

Opphav og kilder: Statens vegvevsen

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125