23948sdkhjf

Elektrisk pickup: Maxus T90 - enkel i dobbel forstand

LETT ELBIL: Maxus T90 EV er ingen salgshit i Norge, på tross av at den har vært alene i segmentet. Hvorfor?

Av de så langt 155 registerte eksemplarene i Norge (hele 2022 og halve 2023) er det AF Gruppen AS og Sotra-Link Construction AS som har kjøpt et sted mellom 40 og 50 stk. 

En kuriositet er det også at den er listet som varebil i OFV-statistikken, selv om den har hvite skilt og bakseter.

Det vil si varebil med kjøretøygruppen N1 og varebil klasse 1, altså samme avgiftsgruppe som personbil.


Hele inntrykket er litt sånn 90-talls, både utforming, sittestilling og kjøreegenskeper virker litt utdaterte sammenlignet med de andre pickupene som går på diesel. Foto: Fredrik Saugstad

Billige bakseter

Den kinesiske pickupen Maxus T90 EV er egentlig en kinesisk fossildrevet firedørs og femseters pickup som er bygget om til en bakhjulsdrevet elektrisk pickup.

På en måte er dette også en av styrkene, for om du skal ha en ny pickup med bakseter i Norge må du bla opp ca. 1,1 million kroner for D-MAX med som femseter og nye Amarok som personbil er priset til 1,5 millioner kroner i topputgaven. T90 EV får du med en helt grei utstyrspakke for 569.900 kroner som femseter.


Maxus T90 EV med 5-seter koster ca 570.000 kr, mens en Isuzu D-Max som 5-seter (fra samme importør) koster ca 1,1 millioner kr. Foto: Fredrik Saugstad

En annen styrke er at dette er den eneste batterielektriske pickupen på markedet med unntak av Ford F150 Lightning som kommer i et begrenset antall (og eventuelt chassis-cab-modeller)

Oppfyller ett pickup-kriterie

Om T90 EV er noe bra, avhenger helt av bruken. For om du er ute etter en pickup, er det ofte med tanke på fremkommelighet (høy bakkeklaring og firehjulstrekk), å kunne trekke opp til 3,5 tonn og å kunne frakte relativt tunge gjenstander på lasteplanet.

Skal vi være strenge oppfyller den kinesiske pickupen kun det siste punktet med nyttelast rett under ett tonn (inkluddert passasjer) som er relativt vanlig i denne pickupklassen.

Kommer 4x4?

Men med kun bakhjulstrekk og tilhengerkapasitet på ett tonn oppfyller den liksom ikke det viktigste pickup-ønskene for mange av kundene. T90 EV skal bli lansert som 4x4-versjon kanskje i 2024 i følge utelandske medier, men den norske importøren har ikke fått noen indikasjoner på dette enda.


Som en bil i hverdagen fungerer den likevel godt, den er lett å kjøre, selv om styreresponsen er noe vi måtte bli vant med. Foto: Annelise Andreassen

Enkel i bruk

Som en bil i hverdagen fungerer den likevel godt, den er lett å kjøre, selv om styreresponsen er noe vi måtte bli vant med. Den har god svingraduis og er enkel å parkere.

I tillegg har du god oversikt. Den oppleves som kvikk, særlig til å veie 2,3 tonn, dette gjelder uansett om du har den i Eco-modus, Normal eller Power. Forskjellen mellom disse er påtaklig liten noterte vi oss.

Enkelt utstyrsnivå

Utstyrsnivået er enkelt, og selv om berøringsskjermen ser bra ut, er den treig i responsen, noe som gjør at vi ofte må trykke to tre ganger før vi får utført ønsket oppgave. 

Vi fikk heller ikke helt godfølelsen av sittestillingen i bilen, det føltes som jeg satt for høyt.

Kanskje både en styrke og en svakhet, men T90 fås bare i en utstyrsversjon her i Norge.

Klimaanlegget var litt sånn tja, vi måtte stadig vekk opp på full styrke for å holde vinduene frie for dugg i regnvær og om vi ville justere temperaturen virket det ikke som apparatet reagerte på det. En del småplukk med andre ord.

For stram

Understellet føles litt for stramt og det hjalp lite at hadde litt over 200 kilo på planet. Særlig bak merkes dette, noe som er normalt for pickuper, men denne er litt for langt på den harde siden synes vi. Kjørekomforten er likevel godkjent, men et godt stykke unna nye moderne pickuper som Ranger.


Førerplassen gir ikke like god erognomi eller komfort som Ranger, Hilux eller D-Max, men T90 EV er lettkjørt. Foto: Fredrik Saugstad

Husk håndbrekket!

Hele inntrykket er litt sånn 90-talls, både utforming, sittestilling og kjøreegenskaper virker litt utdaterte sammenlignet med de andre pickupene vi kjenner her i Norge som går på diesel. I tillegg kommer litt rare detaljer som at den bruker tradisjonell nøkkel som du må vri om i tenningslåsen og at gearvelgeren kun har drive, nøytral og revers.

Sistnevnte gjør at det blir superviktig å dra til håndbrekket. 

SAIC Maxus T90 EV
Motoreffekt: 180 hk / 132 kW
Dreiemoment: 310 Nm
Batterieffekt: 88,5 kwh
Toppfart: 120 km/t
Vadedybde: 50 cm
Bakkeklaring: 18,7 cm
Lengde: 5,3 m
Egenvekt: 2,3 tonn
Nyttelast: 925 kg
Hengervekt: 1000 kg
Rekkevidde: 334 km (oppgitt)
Forbruk: 2,4 - 2,9 kwt/mil
Hurtiglading: 80 kW
Pris: 570.000

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141