Ny rapport kan forklare jernbanekaoset med seks punkter
TUNG RAPPORT: Det er KPMG som på oppdrag fra Samferdselsdepartementet har gjennomført en kartlegging av organisatoriske og styringsmessige utfordringer i jernbanesektoren, bla:
- Arbeidsdelingen mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane NOR
- Avtaleverket mellom direktoratet, Bane NOR og øvrige selskaper
- Ansvarsdelingen mellom Norske tog og togoperatører av vedlikehold av persontogmateriell
I tillegg har KPMG sett på om regjeringens beslutning om å gå vekk fra konkurranseutsetting endrer samhandlingen mellom aktørene i sektoren – og hvordan dette eventuelt påvirker evnen til å nå målene for jernbanen.
Betydelig forbedringspotensial
- Det er stor interesse i næringslivet for gods på bane. Samtidig viser rapporten fra KPMG at det er et betydelig forbedringspotensial på flere områder. Funnene ser i stor grad ut til å samsvare med funn i departementets interne gjennomgang av jernbanesektoren, sier samferdselsministeren.
KPMG har identifisert seks hovedutfordringer:
- Styringslinjene knyttet til etatsstyring, eierstyring, avtalestyring mv. er ikke godt nok koordinerte.
- Ulike måter å organisere virksomheter på bidrar til ulike incentiver.
- Rolle- og ansvarsdelingen mellom ulike sentrale aktører er ikke tilstrekkelig avklart.
- Det er ikke i tilstrekkelig grad etablert felles strategi og retning for virksomhetene.
- Et stort antall aktører, som inngår avtaler med hverandre, har ført til uklarheter og manglende koordinering.
- Utfordring 1-5 påvirker alle samarbeidsklimaet i sektoren, både internt i og mellom virkomheter.
Departementet skal se på det
Samferdselsdepartementet opplyser at de vil gå gjennom rapporten, og vil i løpet av året gjennomføre tiltak for å forbedre styringen av sektoren.
Rapporten som er datert 15 august, kan du lese i sin helhet i PDF her.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Samferdselsdepartementet