Utekontroll: Flaggstengene var for lange – bar dem tilbake til Sverige
TUNG JOBB: Flaggstengene var mange meter lengre enn tillatt. Da valgte sjåfør og hjelpemann å bære dem tilbake over grensa.
Det endte med to anmeldelser for sjåføren av den svenske lastebilen som skulle frakte flaggstenger til Norge, melder Statens vegvesen fra en utekontroll på Svinesund tirsdag.
Den ene anmeldelsen skyldtes at flaggstengene var 16,8 meter lange, mens lovlig lengde maksimalt er 12 meter for dette kjøretøyet. Den andre er begrunnet med at flaggstengene stakk mer enn sju meter ut foran, og det er godt og vel seks meter mer enn det som er lov.
Gåtur med lang last over grensa
Varebilen fikk ikke fortsette, og flaggstangfrakterne ville ikke hente en større bil til Norge for å få fullført frakten. Det ble nemlig for dyrt.
Løsningen: Sjåfør og hjelpemann bar flaggstengene tilbake over grensa, før de kjørte varebilen – nå uten lang last – tilbake til Sverige. I nabolandet hadde de nemlig tillatelse til å frakte godset, heter det i kontrollrapporten.
Det rullet 632 tunge kjøretøyer over kontrollplassen under utekontrollen, og flaggstangfrakt var slett ikke det eneste inspektørene hadde å drive med. Totalt delte de ut sju overlastgebyr og ni gebyrer i kategorien «andre gebyrer», og i tillegg ble det ilagt 41 bruksforbud. 65 kjøretøy fikk skriftlig mangelapp.
Rekker han det til taco-fredagen?
Blant dem som fikk bruksforbud, var et vogntog fra Litauen med sjåfør fra Tadsjikistan. Lasten var matvarer, deriblant tortilla-lefser til taco, men emballasjen hadde kollapset. Omlasting var nødvendig, avgjorde inspektørene, som kostet på seg en spøkefull kommentar i rapporten:
- Spørs om han rekker det innen taco-fredagen…
Stållast var for dårlig sikret
Blant forholdene med antatt større skadepotensial var et polsk vogntog med 23 tonn stålkonstruksjoner. Her bedømte inspektørene lastsikringen som for dårlig framover, og flere stropper var slitt (bildet under).
Rapporten omfatter også et svensk vogntog med et stort varsel for bremsefeil i dashbordet. Inspektørene sjekket videre, og de fant akkurat det som var varslet: utslitte bremsebånd. Sprekker på innfestingen til hengerens svingkrans oppdaget de også.
Opphav og kilder: Statens vegvesen