Fartsskriver versjon 2: Forlenger overgangsperioden til februar 2024
STATENS VEGVESEN OPPKLARER – OG UTSETTER: Fartsskriver versjon 2 lar vente på seg. Nå har Statens vegvesen forlenget overgangsperioden der de ikke vil gi gebyrer for manglende ny fartsskriver før i februar 2024.
Innføringen av fartsskriver versjon 2 er blitt innviklet. Til grunn ligger manglende leveringer – mange nye lastebiler skal registreres, men det har ikke vært mulig å få fatt i den nye fartsskriveren for alle.
Og så er det slik at det finnes et vedtatt krav: Fra 21. august skulle alle nyregistrerte lastebiler ha hatt fartsskriver versjon 2. Når et slikt krav først er innført, og det faktisk ikke er mulig å innfri det, må det overgangsregler til.
Først bestemte Statens vegvesen at mangel på fartsskriver 2 ikke skulle sanksjoneres fram til 30. september i år. Sanksjonen det er snakk om, er i praksis et dyrt gebyr.
Det hører også med at Norge ikke er eneste land der det har vært problemer med innføringen av fartsskriver versjon 2. Det går igjen i hele EU. I tillegg er det også slik at satellittsystemet som trengs for at de nye fartsskriverne skal fungere, ikke er på plass.
Dermed må overgangsperioden tøyes igjen.
Forlenger til februar 2024
«Statens vegvesen har, i samråd med Samferdselsdepartementet, besluttet å forlenge overgangsperioden for sanksjonering til 31.1.2024», heter det i en epost forfattet av Kjetil Mansåker Wigdel, avdelingsleder for utekontroll i Statens vegvesen.
- Årsaken er at det ikke er nok nye skrivere tilgjengelig i markedet, utdyper seksjonssjef i Statens vegvesen Roy H. Holm i en pressemelding.
Norge får dermed samme overgangsperiode som Sverige, som vedtok samme dato for noen dager siden. Utsettelsen omfatter både nasjonale og internasjonale transporter (utenlandsregistrerte kjøretøy) kontrollert i Norge.
Dette anbefaler Statens vegvesen
- Myndighetene i EU-landene ser ut til å løse saken litt forskjellig. Vi anbefaler at norske transportselskap som kjører internasjonalt bruker kjøretøy registrert før 21. august 2023, hvis det er mulig. Alternativ må de gjør seg kjent med hva som er gjeldende kontrollpraksis i de landene en kjører. Jeg vil samtidig presisere at det fortsatt er et krav om å ha godkjent fartsskriver installert uavhengig av registreringsdato. Det skal være mulig å få tak i nye skriverne i god tid før 31. januar. Vi anbefaler bransjen å starte utskifting på aktuelle kjøretøy så snart nye skrivere er tilgjengelige, sier seksjonssjef i Statens vegvesen Roy H. Holm.
Statens vegvesen presiserer at det fortsatt er et krav om å ha godkjent fartsskriver installert uavhengig av registreringsdato. Det forventes at de nye skriverne er tilgjengelige i markedet i god tid før 31.1.2024.
- Vi anbefaler bransjen å starte utskifting på aktuelle kjøretøy så snart nye skrivere er tilgjengelige, heter det i eposten fra avdelingsleder Wigdel.
Opphav og kilder: Statens vegvesen samt tidligere artikler på Tungt.no