Stemningsrapport fra trønderkontrollen: En vanlig dag på Malvik Sørgående
140 TUNGE I DAG: Kontrollplass Malvik sørgående ligger ved E6 mellom Stjørdal og Trondheim, og 140 tunge biler var innom kontrollplassen i dag.
Mye kan tyde på at det har vært en fin dag i dag. Olav Brudeli har sendt oss følgede beskrivelse:
En vanlig dag på Malvik med store flotte kjøretøy, blide sjåfører, motorlyd og godt vær
"Noen kom med overlast (9650 kr og 5600 kr) da løftbar aksling var løftet, og da ble de for tung på de hjula som var i bakken. Fikk senket boggi så var det greit etter å ha betalt et overlastgebyr.
Mange synes jo det er pirk å henge seg opp i overlast, men de dekkene som bærer lasten er ikke godkjent for den overlasten de får, og kan havarere hvor som helst. Og da det er tuneller her i området, så ønsker vi ikke et havari i tuneller.
Et par bombrikkegebyr på 8000 kr kunne vært unngått hvis en følger med litt. Hvis en kjøper ut leasingkontrakten, så er det ingen automatikk i at bombrikkeavtalen går over til ny eier. Dette må ordnes utenom, hvis en skal unngå gebyr.
Vi gir innimellom bruksforbud, og det høres jo skrekkelig ut. Men sånn som i dag så var bruksforbudene at: Underkjøringshinder ikke var dratt ut, bord på dashbord som stenger for sikten ut frontruta, noe dårlig lastsikring m.m.
Overlast på en varebil oppveid til 4300 kg (max vekt er 3500 kg) gir en overlast på 800 kg, og i tillegg så hadde den en henger på 2500 kg. Når fabrikanten sier at 3500 kg er max, så er fjæring og ikke minst bremser dimensjonert for denne vekta. Og når en da kommer med ca 25% mer last enn det bremser er beregnet for, så blir vi ikke videre imponert. Resultatet ble avlasting til lovlig vekt og 3000 i overlastgebyr til fører.
På kjøre/hvile-tidskontrollene så fikk et par førere advarsler for lette brudd på forskriften. Og som vanlig noen "mangellapper" på tekniske mangler som lysfeil, sprekker i frontrute, løse bolter til svingkrans på tilhenger m.m.
En vanlig dag på Malvik med store flotte kjøretøy, blide sjåfører, motorlyd og godt vær."
Opphav og kilder: Kontrollrapport fra Malvik