23948sdkhjf

Smarte lastebiler: Ford F-Max med hydrogendrift på gang

TUNGT OG TYRKISK: Ford F-Max har en underlig kulhetsfaktor til å komme fra mann-med hatt-merket Ford - og fra Tyrkia. Vi så avdukingen i 2018.

Men det kommer stadig flere rapporter om F-Maxer som er observert langt nord.

Testkjørt i TransportMagasinet

Her hjemme er det imidlertid så vidt vi vet fortsatt kun en bil registrert på norske skilter, tilhørende HK Solberg AS i kjøring for Håkull sist vi skrev om den. 

Les den meget underholdende prøvekjøringen i en artikkel i TransportMagasinet her: Forden er overraskende bra å kjøre - og  endelig en bil som gir tørre tresko!

Journalisten beskriver det slik: "Gleden bredte seg i hele kroppen da jeg åpnet døren på den nye Ford F-Max! Ford har nemlig tatt klimaendringene med stadig mer ekstremvær på alvor, og nyvinningen på innsiden av døren lyste mot meg: En sirlig festet pakning rundt stigtrinnet! Denne gjør at det nå er slutt på våte tresko en gang for alle. For virkelig å understreke at stigtrinnet er vanntett, er de to øverste trinnene utstyrt med velurmatter. Best av alt – dette var likt på passasjersiden! Dette kan altså vise seg å være en perfekt bil for tralletrekking i regnfulle Bergen."

Men nå - hydrogen i flere varianter

Det er eurotransport.de som melder at Ford Trucks nå jobber med svære, kanadiske Ballard om leveranser av brenselceller for hydrogendrift.

Det skal leveres FCmove-XD fuel cells med 120 kW allerede i 2023, og de første bilene skal testes i den europeske hydrogen-korridoren Ten-T fra 2025.

Men, samtidig opplyses det om at Ford Trucks også jobber med hydrogen som drivstoff i en forbrenningsmotor. Det er de jo ikke helt alene om, men det fremkommer ikke om de gjøre dette sammen med noen eller på egenhånd.

Ifølge eurotransport.de har imildertid Ford Trucks gjennomført vellykkede tester på en ensylindret motor. Så får vi håpe de legger til 7 sylindre til - i V-formasjon...

Opphav og kilder: Artikkel i eurotransport.de, Tungt 2018, TransportMagasinet 2019

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047