23948sdkhjf

Fartsskriver versjon 2: Disse overgangsreglene gjelder i utlandet

TUNGE FORSINKELSER: Fartsskriver versjon 2 er forsinket over hele linja. Land etter land innfører overgangsordninger der mangel på den nye fartsskriveren ikke gir gebyr. Men datoene varierer.

Det er flere grunner til at innføringen av fartsskriver versjon 2 i praksis – men ikke lovmessig – er utsatt. For det første finnes ikke nok av de nye fartsskriverne til alle de nye lastebilene som registreres i Europa for tida. I tillegg er satellittsystemet som trengs for at de nye skriverne skal fungere, på plass.

Egentlig skulle nyregistrerte lastebiler ha fartsskriver versjon 2 fra 21. august i år. Sverige og Norge var først ut med overgangsregler. Etter at Statens vegvesen først varslet utsettelse av innkreving av gebyr til 30. september, er det 1. februar 2024 som nå er den nye datoen der fartsskriver versjon 2 må være på plass i nyregistrerte lastebiler. Samme dato gjelder i Sverige.

Les mer om overgangsperioden i Norge og Sverige her.

Regler i flere EU-land

Nå følger stadig flere land etter med midlertidige utsettelser. Det er IRU, den internasjonale unionen for veitransport, som har samlet informasjon om gjeldende datoer.

Frankrike: Overgangsperiode på fire måneder for nyregistrerte komplette kjøretøy, seks måneder for kjøretøy som må bygges om

  • Irland: Overgangsperiode til 30. september (innenlands kjøring)
  • Italia: Overgangsperiode til 30. september 2023
  • Norge: Overgangsperiode til 31. januar 2024
  • Sverige: Overgangsperiode til 31. januar 2024
  • Spania: Overgangsperiode til 31. desember 2023
  • Tyskland: Overgangsperiode til 31. desember 2023
  • Østerrike: 31. mai 2024 (innenlands kjøring)

Men obs, særregler finnes likevel

Road Haulage Association understreker at transportselskaper som driver internasjonal transport likevel kan stille krav om at enkelte land kan kreve fartsskriver versjon 2 for nyregistrerte kjøretøy som kjører utenlands. Organisasjonen har samlet ytterligere krav i en tabell som kan ses her (ekstern lenke, på engelsk)

Opphav og kilder: IRU, Road Haulage Association

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.068