Sjåførmangelen: Kjører stor rekrutteringsturné igjen - men virker den?
FØLG DRØMMEN, IKKE STRØMMEN: Onsdag var det kickoff for en rekrutteringskampanje som skal reise land og strand i Norge. Håpet er at de unge skal bli fristet av yrkessjåføryrket ved at bransjen gjør seg mer synlig.
Ifølge NLF må det rekrutteres mellom 2000 og 2500 nye lastebilsjåfører hvert år for å demme opp for dem som slutter og for å møte økende etterspørsel etter transport. Rekrutteringsturneen «Følg drømmen ikke strømmen» skal bidra til at flere søker seg til yrket (se turnéplan i bildekarusellen).
Storkarer – for her var det ganske mannstungt – var på plass fra flere hold da turneen hadde kickoff i Oslo sentrum onsdag formiddag. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) var blant dem som talte. – Dette er regjeringen opptatt av, sa han i talen sin.
Etter at Nygård (bildet) hadde prøvd en simulator fra Skillster der han «kjørte» ei løype med lastebil («Det gikk bra», mente han), utdypet han overfor Tungt.no: Rekruttering av yrkessjåfører var noe regjeringen forsøkte å opprettholde med et sett av virkemidler, sa han. Blant dem var bedre arbeidsvilkår, en handlingsplan mot sosial dumping inne transport, bedre kontroller med ekstrabevilgning på 40 millioner i statsbudsjettet samt sikrere veier.
- Men bransjen er selv den viktigste aktøren når det gjelder å selge inn yrket, sa Nygård, som opplyste at han hadde prøvd seg i dumper og hjullaster for mange år siden.
Konkurrenter gjør felles sak
Nettopp bransjens innsalg er noe av det «Følg drømmen ikke strømmen» handler om, ifølge arrangørene. Det er Sotin, som står for Samarbeidsforum for opplæringsvirksomheter innen transport- og logistikkfagene i Norge, NLF og NHO Transport som står bak turneen. De peker på at bedrifter legger konkurransen seg imellom til side og går sammen om å framsnakke yrket.
Blant bedrifter og foretak som var til stede på kickoffet, var Posten Bring, Statens vegvesen, ASKO, Vy, Timetrekkeren, Nor-log, Gunnar Knutsen, Transportsentralen Lillestrøm og en hel rekke andre.
Målet er å nå anslagsvis 8000 unge og arbeidssøkende i løpet av kampanjen, som strekker seg fram til 30. september. Det blir 40 stopp fra Kristiansand til Kirkenes, med to lastebiler og én buss som gjennomfører turneen.
Alieu (16) har bestemt seg
Blant aktivitetene på kickoffet var slalåmløype med «promillebriller». Her møtte vi Alieu Wadda (16, t.v. på bildet over), som var temmelig sikker i sin sak.
- Jeg skal bli lastebilsjåfør. Jeg liker store maskiner, sa han. Wadda går på Etterstad videregående skole i Oslo, på førsteåret av teknologi og industri, som inkluderer transport og logistikk. Planen hans:
- To år skole, to år lærlig. Jeg skal kjøre fra jeg er 21 år, sa han. Inspirasjon hadde han hentet fra en storebror som var i yrket.
For øvrig var det mannstungt også på skolen hans. Kun to på trinnet var jenter.
Er effekten målbar?
Nei, den er nok ikke direkte målbar, svarte de fra arrangørstaben Tungt.no snakket med. Men samtlige sa at turneen var med på å gjøre bransjen mer synlig.
- Det vet vi fra tilbakemeldingene vi får, sa Christopher Sternefalk fra NLF, som også kunne vise til at det var veldig få søkere på et av stedene der den forrige turneen ikke fikk gjennomført sitt arrangement.
- Jeg har møtt folk som ikke ville hatt kjennskap til bransjen om det ikke var for «Følg drømmen ikke strømmen», sa Sternefalk.
Styreleder Trond Helge Henriksen (bildet) i Sotin sa det slik.
- Det er vanskelig å måle effekt fort. Med kampanjen kjører vi med fjernlys, i overført betydning, for å vekke oppmerksomhet. Da kan det gå et par år før vi ser resultater, sa Henriksen.
Å finne bedrifter til lærlinger er ifølge Henriksen ikke noe problem, ettersom det er for få søkere til lærlingplassene.
- Vi kan håndplukke bedriftene som faktisk vil ha lærlinger.
- De andre bedriftene, de som ikke vil ha lærlinger, men bare erfarne sjåfører, snylter de?
- De skummer fløten. Men vi ser ofte at ferske sjåfører prøver seg hos slike bedrifter en tid, før de kommer tilbake til bedrifter med lærlingordning. Det er i DNA-et til lærlingbedriftene å ta vare på folk på en fin måte, sa Henriksen.
Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no