Scania Smart Dash: Slik blir det nye digitale instrumentpanelet
SCANIATUNGT: Bedre, smartere og tryggere kjøreopplevelser for alle typer sjåfører. Slik selges det nye dashbordet inn av Scania.
Det er ikke grenser for hvor mye det nye dashbordet skal gi av trygghet og god atmosfære i hytta. Tungt.no omtalte det nye dashbordet allerede i mars i år. Den gang skrev vi at det digitale dashbordet i følge Scania skal introduseres i 2024, og vil bane vei for nye digitale tjenester, og tilby "enormt" forbedrede sikkerhetsfunksjoner, ifølge Scania.
Individualisere sjåførmiljøet
Scania-sjåfører vil ha oversikt og kontroll over både kjøretøyet og omgivelsene, og vil motta påminnelser fra smartassistentsjåføren så snart en potensiell fare oppstår eller handling er nødvendig.
- Scania Smart Dash er den siste brikken i puslespillet i Scanias søken etter å transformere transportbransjen til å bli smart og bærekraftig.
- Ubegrensede muligheter for å tilpasse kjøreopplevelsen samtidig som oppdaterte data og informasjon alltid er tilgjengelig.
- En sunn blanding av manuelle kontroller og digitale skjermer gir førsteklasses støtte og gjør livet enklere for operatøren.
- Scania har lagt mye arbeid i å gjøre støtte- og sikkerhetssystemene intuitive og så lite påtrengende som mulig for brukeren.
- I tillegg til en oversikt og nesten uendelige muligheter til å individualisere sjåførmiljøet, er Smart Dash også en åpner for økt digitalisering og kommunikasjon i og fra lastebilen, sier Stefan Dorski, Senior Vice President og Head of Scania Trucks.
- Bilene våre kan nå integreres tett med alt fra flåtestyringssystemer til selve trafikkmiljøet og ulike skybaserte tjenester for økt sikkerhet, tilgjengelighet og produktivitet, sier Dorski.
To skjermer med informasjon
En Smart Dash-cockpit inkluderer alltid to skjermer: Førerdisplayet foran føreren og senterinformasjonsdisplayet. Føreren kan kontrollere innstillingene via berøringsskjermen, via fysiske knapper eller med talestyring.
- Funksjonene som brukes mest, skal være lett tilgjengelige, sier Eduardo Landeo, produktsjef hos Scania Trucks.
- Det handler om å tilby sjåførene best mulige forhold og opplevelser ved å sikre at ny teknologi støtter dem i stedet for å irritere dem ved å skape mental overbelastning. Eller til og med, i verste fall, skaper situasjoner der oppmerksomheten trekkes fra veien og opp utsikten til nærområdet for å kunne fikse noe så enkelt som å justere temperaturen i førerhuset, sier Landeo.
Opphav og kilder: Norsk Scania AS