Utekontroll: Rekordgebyr på 400.000 kroner i Sverige
TUNGT KONTROLLGEBYR: Gebyret ble nylig ilagt en polsk transport, som nesten gikk fri i første omgang.
Det er Tidningenproffs.se som skriver om gebyret, som ble ilagt under en kontroll på Karleby kontrollstasjon ved Västerås. Det polske kjøretøyet ble stoppet i en samordnet kontroll med politi til stede.
Lastebilen hadde tralle fra en dansk speditør, og lasten måtte losses med kran som allerede var innleid. Dette var en internasjonal transport, og dokumentene ble kontrollert og funnet i orden. Polititjenestemannen og inspektøren som sto for kontrollen, var innstilt på å sende lastebilen ut på veien igjen.
Magefølelsen slo inn
Men magefølelsen til inspektøren sa ham at han burde sjekke kjøretøyet litt ekstra. Fartsskriverfilene indikerte ikke noe direkte galt, men likevel var det noe som fikk inspektøren til å reagere.
En nærmere kontroll viste at fartsskriveren var manipulert og manglet plombering. Dermed ble kontrollen ytterligere utvidet, og kontrollørene fant ut at kjøretøyet hadde kjørt 20 dager i strekk på svenske veier. Det ga gebyr på 20.000 kroner for hver dag, til sammen 400.000 kroner.
Inspektør Roger Ogermar sier til Tidningenproffs.se at dette det høyeste gebyret gitt ved en utekontroll i Sverige. Men historien slutter ikke med det heller.
Først framsto det som om det polske transportselskapet hadde tenkt å betale, men etter hvert ringte polakkene tilbake og fortalte at de ikke hadde så mye penger parat.
Like etter ringte den danske speditøren, som stilte spørsmål ved hvorfor lastebilen ikke fikk fortsette. Krana om bord skulle fram til en frist, og nå var det i ferd med å bli dyrt. Inspektør Ogemar måtte stå på sitt: Først måtte gebyret betales.
Transportselskapet forsøkte å prute
På ettermiddagen ringte transportselskapet igjen. Nå ville de betale halvparten av gebyret om lastebilen fikk kjøre videre. Svaret fra svenske kontrollmyndigheter: Det var ikke slik det fungerte.
Deretter gikk det en halvtime, og så var pengene kommet inn på konto. Lastebilen fikk kjøre videre til et Scania-verksted der fartsskriveren skulle besiktiges. Det viste seg imidlertid at verkstedet ikke hadde kapasitet denne kvelden, og dermed måtte man finne et nytt verksted. Dette verkstedet tok 6000 kroner for å besiktige fartsskriveren, skriver Tidningenproffs.se.
Først klokka 22 kunne lastebilen kjøre fra verkstedet – til en mottaker som sto klar med dagbot fordi han hadde leid inn kran til lossingen.
Opphav og kilder: Tidningenproffs.se