Transportøkonomi: Regjeringen øker drivstoffavgiftene
STATSBUDSJETTET: Økte drivstoffavgifter er en del av planen for å kutte CO2-utslippene de kommende årene.
Regjeringen har lagt en plan for å kutte CO2-utslippene med 6,4 millioner tonn innen 2030. En del av planen handler om å gjøre det dyrere å bruke et kjøretøy med forbrenningsmotor.
Aftenposten skriver at hele planen vil bli gjort kjent fredag, men at de grove trekkene er klare: Flere må betale CO2-avgift, det skal brukes mer biodrivstoff og nye klimakrav vil bli innført. Samtidig velger regjeringen å lekke en kontroversiell del av statsbudsjettet allerede nå – nemlig hva den gjør med drivstoffavgiften.
Ikke dyrere for «vanlige bileiere»
Regjeringen lover at dette ikke skal gå ut over den jevne bileier, ettersom trafikkforsikringsavgiften blir redusert med 400 kroner. For de aller fleste vil det bety at det blir billigere å eie bil, ifølge regjeringen.
Denne avgiften gjelder imidlertid ikke for kjøretøy over 7500 kg. For dem er det vektavgift i stedet. Aftenpostens artikkel omtaler ikke om det blir endringer i denne avgiften også.
Diesel 27 øre dyrere
Dette er de konkrete endringene i drivstoffavgiften:
- Drivstoffavgiftene for bensin og diesel økes med 15 øre literen
- Krav om økt innblanding av biodiesel kan øke literprisen for diesel ytterligere til 27 øre
En økning på 27 øre literen for diesel vil bety økte drivstoffkostnader på 81 øre per mil for en lastebil som bruker tre liter diesel per mil. Om denne lastebilen har en årlig kjørelengde på 100.000 kilometer, vil det bety 8100 kroner.
Les også: Slik sikrer fire transportbedrifter seg når dieselprisene øker
- Vi ser nå at klimapolitikk skaper stor motstand i andre europeiske land. Det er vi opptatt av at ikke skal skje her, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til avisa.
Vedum viser blant annet til at regjeringen og budsjettpartner SV i fjor fjernet det de kaller en viktig drivstoffavgift for bygg- og anleggsbransjen.
Innfrir klimamål
Norge har forpliktet seg til å kutte klimagassene med 16,5 millioner tonn i såkalt ikke-kvotepliktig sektor innen 2030. Med kuttene som blir lagt fram fredag, vil Norge kutte til sammen 17,3 millioner tonn innen 2030, skriver Aftenposten.
Opphav og kilder: Aftenposten