Rogfast: Skanska med "elektriske" maskiner i arbeid
DIESEL-ELEKTRISKE: Skanska har delkontrakten E04 Boknafjorden Nord på Rogfast-prosjektet.
Geir Nordal Linge er kommunikasjonssjef i Skanska Norge. Han forteller til Tungt at de for øyeblikket har følgende maskiner som driftes elektrisk under arbeidsoperasjoner, i drift på E04:
- 5 stk tunnelrigger
- 3 stk lastemaskiner som laster på stuff.
- 3 stk piggemaskiner
- 2 stk spruterigger
- 2 stk injeksjonsrigger
Alle disse maskinenen har dieselmotor, men kobles til nettstrøm når de står på stuff. De fleste omtaler dette som hybrider eller dieselelektriske maskiner.
– I tillegg kan det nevnes at vi har etablert landstrømanlegg på kaia som gjør at båtene som brukes under transport av sprengstein, kan driftes elektrisk når de ligger til kai, sier Linge.
– Ved at vi kobler de to største båtene til landstrøm, reduserer vi dieselforbruket med 50 liter diesel per time. Per uke gir det en miljøbesparelse på minimum 6400 liter diesel, sier Linge.
De to siste bildene av frontlasteren er i bruk på E04 Boknafjorden Nord, selv om bildene er tatt på det forrige Rogfast-prosjektet. Foto: Skanska.
Opphav og kilder: Intervju med Tungt.