Tippbilsjåføren får førerkortet tilbake, og Statens vegvesen beklager
BEKLAGELSE: - Her har vi som kontrolletat rett og slett ikke gjort en god nok jobb, skriver Statens vegvesen i beklagelsen.
Tirsdag i forrige uke var det dramatikk på Storavatnet ved Sotrabrua. Tippbilsjåfør Svenn-Inge Hansen hadde ikke sett at det var en mobil utekontroll på ruta han kjørte. En kontrollør hadde fått en veidirigent til å kjøre etter Hansens tippbil.
I kontrollrapporten skrev kontrolløren at Hansen hadde kjørt med «betydelig overlast». Overfor Bt.no hevdet kontrolløren at Hansen dumpet lasten foran ham.
– Han dumpet 25 tonn stein mens vi holdt på med kontrollen, sa kontrolløren til Bt.no.
Politiet ble tilkalt, og de tok med seg Hansens førerkort. Kontrolløren anmeldte Hansen for at han ikke stoppet til kontroll.
Statens vegvesen beklager
Nå har historien tatt en helt annen vending. Statens vegvesen har sendt ut en beklagelse.
«Vi har undersøkt saken på anleggsområdet ved Storavatnet der en sjåfør fikk fratatt førerkortet. Basert på det som kom fram i vår gjennomgang, har vi nå varslet politiet om at vi trekker våre vedtak om sanksjoner i denne saken», heter det i en epost Tungt.no mottatt.
Det er kontorsjef Jan Rune Presttun i Statens vegvesen som har skrevet teksten, og han fortsetter slik:
«Her har vi som kontrolletat rett og slett ikke gjort en god nok jobb. Vi har ikke handlet i tråd med egen kontrollinstruks. Det vil jeg beklage overfor sjåføren og firmaet som er involvert. Dette er en uheldig sak som vi vil følge opp internt for å unngå at liknende situasjoner oppstår i framtiden.»
… men sjåføren har ikke fått beklagelsen
Tungt.no har snakket med Svenn-Inge Hansen, som sier at han ikke har hørt noe fra Statens vegvesen. Derimot fikk han torsdag en telefon fra politiet, som sa at han ville få igjen førerkortet via app-løsningen i løpet av torsdagen.
- Jeg fikk dessuten vite at jeg skal inn til avhør i januar, sier Hansen, som omtaler seg som en vanlig mann som ikke finner seg i hva som helst.
Tungt.no har tidligere sitert Bt.no på deler av Hansens versjon av det som skjedde.
Nå utdyper han enda mer. Han forteller at verken han eller to kolleger som kjørte på samme rute, hadde sett den mobile kontrollen som ble gjennomført ved en bensinstasjon. I ettertid har han hørt at kontrolløren kom springende etter lastebilen hans etter at han hadde passert bensinstasjonen.
- Kontrolløren må jo stå ved veien dersom jeg skal kunne se ham, sier Hansen.
Ifølge Hansen skal kontrolløren deretter ha fått en veidirigent på stedet til å følge etter lastebilen med veidirigentens privatbil. Hansen var på dette tidspunktet på vei til Storavatnet, der lasten skulle tippes.
Han avviser blankt at han hadde 25 tonn på planet. Tvert imot er han sikker på at lastebilen ikke var for tung.
- De som laster, har instrukser om at det skal være fem skuffer. Jeg hadde en stor stein bakerst, men det var på ingen måte slik at massen gikk opp til karmene, sier Hansen.
Bilen hans har en kapasitet på 16 tonn last og tillatt totalvekt på 32 tonn. Lasten var piggstein, som gir mye luft mellom steinene.
Kontrolløren var «helt vill»
Da Hansen kom til Storavatnet, kom kontrolløren etter inn på anleggsplassen, der det ikke er lov for uvedkommende å oppholde seg. Her ble stemningen svært opphetet.
- Det var mye kjefting og skriking, sier Hansen, som omtaler kontrollørens oppførsel som «helt vill». En gravemaskinfører på stedet har beskrevet situasjonen i lignende ordelag overfor BT.no.
- Man skulle tro det var en amerikansk film. Det var ikke bra. Blir det opphetet, så er det den offentlige tjenestemannen som bør være den første til å roe det ned, sier Hansen, som sier at han i denne situasjonen ikke hadde forstått annet enn at han ikke hadde stoppet på en kontroll.
- Anklagen om overlast hadde jeg ikke fått med meg, sier Hansen.
Tippbilsjåføren avviser at han dumpet lasset ved kontrolløren. Han sier at hele lasset gikk rett i vannet, og at ingenting havnet på land. Kontrolløren sto på sida av lastebilen mens han tømte, ifølge Hansen, som sier at han hadde kontroll på hvor kontrolløren var hele tida. Han avviser kontrollørens uttalelser om at han var på vei rundt bilen da Hansen begynte å tømme lasset.
- Kontrolløren var aldri i fare, understreker Hansen.
Uten lønn etter førerkortbeslag
Tippbilsjåføren har ikke fått lønn for dagene han ikke har kunnet kjøre etter at førerkortet ble inndratt. Han vil nå vurdere om han skal kreve kompensasjon for dette.
- Men i morgen skal jeg på jobb igjen. Jeg liker å være hjemme, men bare i helger og ferier, sier Hansen.