Peler og betong på Sotrasambandet: Oppstart Straumsundsbrua i uke 6
PELER OG BETONG: Etter at 40 peler er boret, skal det støpes betong. Dette blir utført fra sjø innenfor avgrenset område.
Ved pelearbeidet vil en lekter brukes til borerigger. Denne oppdateringen kommer fra Sotralink sine nettsider. Les mer om prosjektet HER.
Arbeidet starter opp i uke 6, og har forventet ferdigstilling uke 22 til neste år. Fra 1. februar og ut mai 2024, vil Straumsundet bru bli innsnevret til en kjørebane på kveld og natt, mellom 22:00-05:30. En kjørebane blir åpen med lysregulering.
Stengingen skjer da det skal utføres arbeid fra eksisterende bro. Innsnevringen vil gjelde fire netter i uken: mandag-fredag.
På grunn av tunge løfteoperasjoner og anleggsrisiko vil Straumsundet i anleggsperioden også være stengt for sjøtrafikk.
TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet her...
Dette omtales som et av de dyreste anleggsprosjektene i Norge noen gang. Sotrasambandet er den største enkeltkontrakten Statens vegvesen noen gang har inngått. Det var også den største offentlige veikontrakten som ble tildelt i Europa i 2021.
Bakgrunn: Nytt Sotrasamband på Vestlandet omfatter bygging av 9,4 km firefelts veg fra kryss med fv. 562 ved Storavatnet i Bergen til kryss ved fv. 561 ved Kolltveit i Øygarden kommune. Om lag 4,6 km går i tunnel, og det skal blant annet bygges en 900 meter lang hengebru. Det skal bygges 19 bil- og fotgjengerunderganger, 23 tunnelportaler, 22 broer og viadukter, og 14 kilometer med fortau og sykkelveier. Det skal også bygges 24 kilometer med tofelts adkomstveier.
Økonomi: Kontrakten, som er tildelt OPS-selskapet Sotra Link, har en verdi på 19,8 milliarder kroner. Totalrammen for prosjektet er 23,1 milliarder 2022-kroner, inklusive forberedende arbeider som har pågått siden 2018. Kontrakten ble signert i mai 2022.
Tidsplan: Byggetiden for ny firfeltsveg er fem år, og prosjektet skal åpne for trafikk i juni 2027.
Entepriser: Sotra Link AS har satt ut arbeidet i kontrakten til to hovedentreprenører. Det er joint venture-selskapet Sotra Link Construction JV ANS (som består av består av entreprenørselskapene Webuild (Italia), FCC Construcción (Spania) og SK ecoplant (Sør-Korea)) som prosjekterer og bygger veien. Joint venture-selskapet planlegger å kontrahere bort brorparten av anleggsarbeidene, som betyr at andre entreprenører får mulighet til å konkurrere om kontrakter ved Sotrasambandet-prosjektet.
OPS-selskapet har en egen kontrakt med ungarske Intertoll på drift og vedlikehold av veianlegget i 25 år.
Les også: Signerte for 20 milliarder i Norgeshistoriens største samferdselskontrakt
Illustrasjon: Statens vegvesen
Opphav og kilder: Tungt.no og nettsidene til Sotralink.