Denne Volvo-lastebilen kommer bare i elektrisk utgave
HELELEKTRISK, OG KUN DET: Distribusjonsbilen Volvo FM Low Entry skal løse urbane transportbehov.
Volvos øvrige modeller finnes også i versjoner med forbrenningsmotor. Den nye FM Low Entry, som har totalvekt på inntil 32 tonn, kommer ikke til å gjøre det – den er kun elektrisk.
Volvo viste fram modellen til journalister for første gang under et arrangement i Göteborg tirsdag. Navnet gir mer enn et hint om hva slags bruk den er tenkt for. Low Entry, lavt innsteg, skal gjøre det lettere for sjåføren å komme seg inn og ut av bilen under ulike transportoppdrag med mange stopp.
Volvo FM Low Entry kan fås med ett eller tre passasjerseter (kommer standard med kun sjåførstol). Gulvet er flatt, og takhøyden er sjenerøs i versjonen med høyt tak. Foto: Øyvind Jakobsen
Flatt gulv – enkel utgang til begge sider
Hytta er senket og flyttet framover, og i tillegg kan hytta sankes ytterligere drøyt 10 centimeter når bilen har stanset opp. Innvendig er det relativt flatt gulv med solid takhøyde. Hytta fås i versjon med normalt eller høyt tak. Undertegnede er 186 cm og kan uten problemer stå oppreist i utgaven med høyt tak.
Det flate gulvet gjør det enkelt for sjåføren å gå ut og inn i lastebilen til begge sider. Volvo peker på dette som hensiktsmessig av sikkerhetsgrunner – sjåføren slipper å gå rett ut i trafikken. I tillegg praktisk der det er for trangt til å gå ut på den ene siden.
Hytta er senket, og det gjør det enklere å komme seg inn og ut. Foto: Øyvind Jakobsen
Plass til inntil fire personer
Som standard leveres FM Low Entry kun med sjåførstol, men den kan også fås med ett eller tre passasjerseter. I Göteborg var det løsningen med tre seter Volvo viste fram. De tre setene er plassert inntil bakveggen og begrenser dermed muligheten til å gå tvers igjennom bilen i veldig liten grad.
Som et merke som stadig føler behov for å understreke at sikkerhet er en kjerneverdi, har Volvo jobbet mye med å forbedre sikten i FM Low Entry. Modellen innfrir kravet til toppscore etter den britiske «direct vision»-standarden som i løpet av året blir gjeldende for tunge kjøretøy som skal kjøre i London.
Tilgjengelige akselkonfigurasjoner er 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 og 8×4. Akselavstand måler avhengig av konfigurasjon 390 til 600 centimeter. Foto: Volvo
Inntil 20 mil rekkevidde
Volvo FM Low Entry leveres med fire batteripakker, og da snakker Volvo om en rekkevidde på opptil 200 km. Som alltid understreker Volvo at rekkevidden er avhengig av en rekke forhold, blant annet kjørestil, temperatur og topografi. (I en tidligere versjon av teksten sto det at rekkevidden var opptil 30 mil med seks batteripakker. Volvo opplyser at dette ikke er en tilgjengelig konfigurasjon per i dag, og det er ikke kjent om det vil bli tilgjengelig i framtida.)
Modellen har to elektriske motorer som sender kraft til drivende hjul via en mellomaksel. Effekten er 330 kW, eller 450 hestekrefter.
Hurtiglading kan skje med effekt på opptil 250 kW, mens «over natta»-lading har effekt på 43 kW.
Med en såkalt énpedalsløsning kan FM Low Entry kjøres i moderate hastigheter kun ved å bruke gasspedalen. Når pedalen slippes ut, er bremseeffekten av regenereringen så kraftig at det fungerer som brems. Dette svarer til løsninger som finnes i flere elektriske personbilmodeller.
To elmotorer samlet i én enhet driver FM Low Entry. 330 kW effekt står til disposisjon, og det svarer til 450 hestekrefter. Foto: Øyvind Jakobsen
Produksjonsstart til våren
Tilgjengelige akselkonfigurasjoner er 4×2, 6×2, 6×4, 8×2 og 8×4. Akselavstand måler avhengig av konfigurasjon 390 til 600 centimeter.
Den nye FM Low Entry vil i første omgang selges i Europa, inkludert Tyrkia, samt Australia og Sør-Korea. Salgsstart blir i første kvartal 2024, og produksjonsstart blir i andre kvartal 2024.