Slik er Volvos nye kameraspeil
VOLVO FØLGER ETTER: Sikkerhet begynner med det sjåføren ser, sier Volvo – og lanserer samtidig sitt nye kameraspeil.
Volvo er slett ikke først med dette. Andre merker har hatt det i flere år. Volvo sier at de har ventet fordi teknologien ikke har vært god nok.
Det er den blitt nå, mener Volvo åpenbart. Nå er de sikre på at kameraspeil kan hjelpe sjåføren mer enn vanlige speil. De mener også at deres kameraspeil er det beste systemet på markedet – som seg hør og bør når et merke lanserer noe konkurrentene har hatt en stund.
Vinger med innhold
Tidligere denne uka var de nye kameraspeilene et av svært mange tema Volvo hadde presset inn i et pressearrangement i Göteborg.
Her er noen inntrykk fra presentasjonen av skjermene pluss noen kjappe prøvekjøringer – et dypdykk i teknologien er dette derimot ikke. Dette er heller ikke en sammenligning med hva konkurrentene kan by på av slik teknologi – det mangler undertegnede oversikt over per i dag.
Forskjellen du ser aller først, er de to små vingene utvendig i stedet for vanlige speil. Vingene er høyt plassert og utformet med aerodynamikk i tankene – kameraspeilene ble tross alt lansert samtidig som den nye Volvo FH Aero-serien.
I vingene er det – blant annet – kameralinser og en IR-enhet. I den venstre vingen er det én linse, i den høyre én eller to avhengig av hva man betaler ekstra. Den tredje linsa er et hjørnekamera. Når det er mørkt, sender IR-enheten ut infrarødt lys som er usynlig for øyet.
I vingene finnes også en varmefunksjon som slås på automatisk ved temperatur under 6 grader. Varme kan i tillegg slås på manuelt om temperaturen er høyere enn 6 grader, men det likevel er fare for at linsene skal dugge.
Visningen tilpasses automatisk til lysforholdene. Foto: Volvo
Stjeler lite av direkte sikt
Innvendig består systemet av en 12-tommersskjerm på venstre side og en 15-tommer på høyre side. Skjermene er plassert ved A-stolpene.
Den venstre skjermen er mindre enn den høyre fordi den er nærmere sjåføren – da trenger den ikke være like stor.
Fra korte prøveturer med nye Volvo-lastebiler med kameraspeil er undertegnedes inntrykk at størrelsen og plasseringen av skjermene stjeler minimalt av direkte sikt fra førerplassen.
Utformet for å holde seg rene
Når det gjelder hva skitt og dråper kan gjøre med visningen, viste Volvo et bilde fra en lastebil med både kameraspeil og vanlige speil. Lastebilen hadde kjørt på våt og skitten vei. Speilet var skittent og sløret, mens skjermbildet fra kameraspeilet var rent og klart.
Om vi har noen garanti for at noen i Volvo ikke hadde tørket rein linsene før bildet ble tatt? Nei. Men svenskene hevder altså at utformingen gjør at dråper ikke setter seg på linsene, og at det skal mye til før de blir skitne.
Nattmodus og autopanorering som følger hekken
Volvo viste også bilder der de sammenlignet blending fra lav vintersol for vanlige speil og for kamerasystemet. Du gjetter riktig hvis du tror at det var sterkt gjenskinn i speilet, mens det bare var en liten, lys flekk med kameraspeilet.
Systemets nattmodus benytter seg altså av den tidligere nevnte IR-enheten. «Det virker bedre jo mørkere det er», hevdet Volvos representanter. Vi hadde ikke mulighet til å teste ut om dette stemte.
Med nattmodus blir bildet bedre jo mørkere det er, hevder Volvo. Foto: Volvo
De kjappe prøvekjøringene ga derimot et visst inntrykk av autopanoreringsfunksjonen. Med dette panoreres bildet på skjermen ut til å følge enden av vogntoget i en krapp sving. Når vogntoget rettes opp, smalnes bildet av igjen (se bildet under). Dette skjedde så sømløst at jeg ikke en gang tenkte på at bredden på bildevisningen var endret.
I tillegg kan sjåføren manuelt velge mellom smal eller bred vinkel som hovedbilde på skjermen. Flere andre manuelle funksjoner finnes også.
Hjelpelinjer
Volvo sier selv at kamera og skjerm ikke gir et like godt inntrykk av hastighet og avstand som speil. For å bøte på dette har de lagt inn tre hjelpelinjer som viser hvor sentrale deler av lastebilen befinner seg. Hjelpelinjene kan fjernes hvis man for eksempel kjører lenge på motorvei. Det finnes også hjelpelinjer som viser hvor hengeren er på vei ved rygging.
Volvo har dessuten lagt inn en overvåkingsfunksjon i systemet. Om sjåføren blir vekket av uvanlige lyder ved lastebilen, kan vedkommende slå på kameraspeilene uten å måtte slå på tenningen. Slik kan hun eller han avdekke hva det er som lager lyder uten å forlate senga.
Opphav og kilder: En originalsak fra Tungt.no