23948sdkhjf

På 140-timers med Fartskriver: Tungt.no følger YSK dag for dag

TUNGT OPPDRAG! Hjelp, jeg skal bli yrkessjåfør. Kanskje blir det fet ny jobb og bra lønn? Men første hindringer er:

På 140 timers med Fartsskriver: Tungt.no følger YSK

Link til samleside her

Gjennomføring av  Yrkesjåførutdannelse (YSK-grunnutdanning) er et krav fra myndighetene for å utføre lønnet arbeid i yrker med tungtransport. Det komprimerte kurset er på 140 timer og avsluttes med teoriprøve hos Statens Vegvesen.

  • Mål 1: Klare oppmøte og holde ut alle de obligatoriske timene.
  • Mål 2: Klare bestått på teoriprøven med 50 spørsmål hos SVV
  • Mål 3: Bli litt klokere på det som har med yrkessjåfører å gjøre.

Førerkortet på C og CE er en ting. Sjåførkompetansen er noe helt annet.

Men helt alvorlig, dette er saken:


Bildetekst: Morten Kraft er vår instruktør på YSK 140 timer i 2024. Foto: Haakon Førde

I Norge har ca. 4000 personer har tatt lastebillappen i året siste år. Men bare drøyt 2000 av dem har gjennomført YSKen som skal til. Så hvor blir de av?

Blir de lei? Skremt? Er det for dyrt? For vanskelig? Er arbeidstiden for lang og lønnen for dårlig?

Ja, det er litt av løsningen - og når jeg spør panelet av kursdeltagere, er det flere årsaker også;

  • at man kun har behov for førerkort til privat bruk
  • at det er til folk i anleggssektoren, maskinførere etc. som ikke trenger
  • og ikke minst til dem som like godt kjører uten YSK...

Som vi ser av den uhøytidelige avkryssinger til høyre, panelet antyder nesten alle årsaker. Unntaket er faktisk lønn og arbeidsforhold! Det ser ikke ut til å skremme noen. Ellers observert i en rekke diskusjoner gjennom dagen, de fleste på dette kurset heller mer til at kjøre og hviletidene er alt for strenge, her der det folk som vil jobbe.

Allerede på dag 1 har vi vært innom transporten og sjåførens rolle i samfunnet, sinnemestring i trafikken, hvordan i all verden nettbutikker kan tilby gratis frakt, om elektriske lastebiler er miljøvennlige og hvordan lille Norge skal redde verden, hvordan sjåførene skal få erfaring hvis arbeidsgivere kun ansetter dem med erfaring, om økonomien i langtransport (bedre å kjøpe en graver til 1 mill enn en bil til 2 mill, mente en av dem som driver med begge deler) så har vi brøytekjøring og skriveren i out, stemmer det at det kun er lov mens det fortsatt snør, tro? 

Dagens klart mest omfattende tema var kjøre og hviletid,, pause, kjøretid, døgnvile, ukehvil ... og hvile på ferjer!  Som hvis du tar Kielferjen fra Oslo, når skal du egentlig bytte land i fartsskriveren? På Oslo kai? Ombord i ferjen? Midtveis? Ved kai i Kiel? Nei til alle de svaralternativene...

Heldigvis, i morgen er det praktiske ting som kjøretøykontroll, tipping av hytte og  kjettingpålegging. Det siste er helt relevant i følge værmeldingen...

Send melding til skolegutt Førde om det er noe Tungt kan svare på om kurset eller kanskje ta opp.

Opphav og kilder: En originalartikkel fra Tungt.no i samarbeid med Fartskriver AS og med utallige kilder

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125