23948sdkhjf

Hålogalandsvegen: Skanska har avfyrt første salve i Norddalstunnelen øst

TUNNELDRIVING FRA BEGGE SIDER: Denne uken avfyrte Skanska første salve i Norddalstunnelen øst i Kongsvikdalen.

Ifølge et innlegg på Facebook er Statens Vegvesen fornøyd med å være godt i gang med flere av tunnelene, selv om været til tider gjør arbeidet krevende grunnet vind, snø og lave temperaturer.

Milliardprosjektene: Hålogalandsvegen - 11,4 milliarder kroner

TUNGE PROSJEKTER: Tungt.no og AnleggsMagasinet presenterer de største milliardprosjektene innen anlegg i Norge. Se egen samlesak på temaet HER.

Se Norddalstunnelen omtrent på midten av kartet. Les mer om prosjektet HER.

Hålogalandsvegen, E10/rv.85 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt, er Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Veianlegget vil knytte Sortland, Kvæfjord, Lødningen, Tjeldsund og Harstad tettere sammen. Når veien står klar, vil det bli betraktelig redusert kjøretid på strekningen.

Fakta: Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje. I tillegg skal det bygges 22 broer. Skanska vil videre stå for vedlikehold og drift i en 15-årsperiode fra ferdigstillelse av bygging.

Veien skal bygges i et offentlig privat samarbeid (OPS) med Hålogalandsvegen AS og deres totalentreprenør, Skanska Norge AS.

Økonomi: Skanskas totale byggekontrakt er på ca. 11,4 milliarder kroner.

OPS-kontrakten med Hålogalandsvegen AS har en totalramme på 20 milliarder kroner (2022) som dekker bygging, drift og vedlikehold, finansiering og endringer gjennom hele kontraktsperioden på 21 år.

Tidsplan: Statens vegvesen lyste ut OPS-konkurransen 17. mai 2021. Kontrakt inngått  21.juni 2023. Planlagt byggetid 5,5 år. Forventet åpnet sent i 2028.

Hæhre vil ha spesielt ansvar for deler av området nord-vest i prosjektet, fra Sigerfjordtunellen til Kandstadbotn og videre inn i Fiskefjordtunnelen. Skanska og Hæhre skal etter plan drive halve tunnelen hver til de møtes på midten.

Kontraktssum: 2,7 milliarder kroner.

Opphav og kilder: Innlegg på Facebook fra Statens Vegvesen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.149