Stakk fra kontroll - "alt" var galt
ALVORLIG: En polsk varebilsjåfør med henger prøvde å lure seg unna kontroll på Jessheim, og det viste seg fort hvorfor.
Etter at kontrollørene på trafikkstasjonen klarte å hente inn sjåføren og få han tilbake til kontrollplassen, avdekket de raskt store og grove mangler. Flere av disse var direkte trafikkfarlige.
Disse feilene fant kontrollørene:
- Overvekt på varebil
- Fartskriver manglet
- Transportløyve manglet
- Bremser manglet på henger
- Slakk i hengerkobling
- Skader i ramme på bil
- Bakaksel ulovlig modifisert
- Farget diesel (såkalt avgiftsfri - les mer om rosa diesel og navnene den har)
Ifølge Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon er føreren en profesjonell aktør innen transportbransjen som tidligere har drevet transportfirma i Norge, men som nå har firma i Polen.
Det er disse vi er ute etter
– Hva tenkte dere da han ikke kjørte inn på trafikkstasjonen?
– Vi lurer jo veldig på hvorfor enkelte ikke stopper, og det er det som regel en god grunn for at de ikke gjør, sier Rogneby.
– Hvor ofte ser dere så ille tilfeller som dette?
– Dette ser vi heldigvis ikke ofte, men det er også disse vi er ute etter å ta, ikke de som bare mangler et hengerlys, sier Rogneby.
Sjåføren fraktet en personbil på henger uten bremser og med slakk i hengerkoblinga. I varebilen hadde han en stor mengde pakker som skulle fra Norge til Polen. Selv om han fraktet gods mot vederlag, manglet han både fartsskriver og transportløyve. I tillegg hadde bilen overlast på 1300 kg og sprekk i ramma der hengeren festes til bilen.
Alvorlige konsekvenser
Rogneby mener at sprekken kan ha oppstått som følge av overlast og at bakakselen hadde blitt modifisert med luftfjæring som ikke var godkjent. Plasseringen av sprekken kombinert med de manglende bremsene på hengeren kunne fått alvorlige konsekvenser.
– Er det noen land som peker seg ut, når det kommer til så alvorlige overtredelser?
– Nei, de kan være fra hvor som helst, men som sagt er det sjeldent at det er så ille som dette, sier Rogneby.
Det hele endte med anmeldelse, 3000 kroner i gebyr, bruksforbud og avskilting av både bil og henger. I tillegg ble det sendt en rapport til skatte- og tollmyndighetene, ettersom bilen var tanket med farget diesel.
Nå venter den strandede sjåføren på å bli berget fra Jessheim og hjem til Polen.
Opphav og kilder: Statens vegvesen, Bjørn Uno Rogneby